Valberedningen i Sparbanken Rekarne AB - förslag till årsstämman 2024

Valberedningen har bestått av ordföranden Tomas Hedberg, utsedd av Swedbank AB, jämte Kerstin Ehn och Christina Wetterberg, utsedda av Sparbanksstiftelsen Rekarne.

Förslag från valberedningen

Val av ordförande och sekreterare vid stämman

Valberedningen föreslår Anders Lundkvist till ordförande för årsstämman och till sekreterare föreslås Stellan Rosengren.

Bestämmande av antal styrelseledamöter och antal revisorer

Valberedningen föreslår att antalet styrelseledamöter som väljs av stämman ska vara åtta.

Valberedningen föreslår att antalet revisorer ska vara en och att revisorssuppleant inte utses.

Val av styrelseledamöter

Valberedningen föreslår, för tiden intill slutet av nästa årsstämma, omval av ledamöterna Olof Erlandsson, Stefan Frisk, Catrina Ingelstam, Jakob Nordin, Anna Peyron, Peter Wall och Karin Mattsson samt nyval av Anders Kruhsberg.

Av föreslagna ledamöter är, enligt valberedningens uppfattning, samtliga att anses som oberoende i förhållande till banken och bankledningen. Av föreslagna ledamöter är, enligt valberedningens uppfattning, Jakob Nordin, Peter Wall, Catrina Ingelstam och Anders Kruhsberg att anses som oberoende i förhållande till bankens aktieägare.

Motivering:

Anders Kruhsberg kommer att tillföra styrelsen goda kunskaper om den lokala fastighetsmarknaden och landsbygdsfrågor.

Valberedningen anser att de föreslagna styrelseledamöterna är erfarna personer som besitter den kunskap och kompetens som erfordras för att som styrelseledamöter tillvarata Sparbanken Rekarnes och dess ägares intressen på bästa sätt samt uppfylla de krav som lagstiftning och myndigheter ställer på styrelseledamöter i finansiella institut. Valberedningen har även beaktat vikten av kontinuitet och att en jämn könsfördelning ska eftersträvas.

Val av styrelsens ordförande m.m.

Då Anders Lundkvist avböjt omval föreslår valberedningen att Peter Wall väljs till styrelsens ordförande.

Valberedningen rekommenderar att Anna Peyron väljs till styrelsens vice ordförande (vid det konstituerande styrelsemöte som följer på årsstämman).

Val av styrelseledamöter i utskotten

Valberedningen rekommenderar att styrelsen inför ett Hållbarhetsutskott.

Valberedningen uppmanar även styrelsens ordförande att överväga att införa ett ersättningsutskott.

Slutligen ser valberedningen gärna en jämn fördelning av ledamöter från bankens båda ägare.

Val av revisorer

Valberedningen föreslår omval av PwC för tiden intill slutet av nästa årsstämma.

Valberedningen vill tacka avgående ordförande Anders Lundkvist för hans goda insatser i styrelsen. Hans arbete har lett banken till en styrkeposition med stark förankring i det lokala samhället.

”Det känns bra att lämna en stark bank efter 14 år i styrelsen, varav 8 år som ordförande. Jag vill tacka alla nuvarande och tidigare personer i styrelse, bankledning och personal som möjliggjort bankens fina utveckling”, säger Anders Lundkvist.

Kerstin Ehn
+46703361957

Tomas Hedberg
+46706439711

Sparbanken Rekarne är en lokal bank, verksam i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Banken ägs till hälften av den lokala Sparbanksstiftelsen Rekarne, den andra halvan ägs av Swedbank. Sedan 1996 har banken och stiftelsen tillsammans satsat cirka 350 miljoner kronor på lokal utveckling.

Vi är marknadsledande i vårt marknadsområde Eskilstuna, Strängnäs och Mariefred. Vår målsättning är att bidra till hållbara kommuner och ett starkt näringsliv.