Valvets investerarråd kan hjälpa lokala företag i Corona-krisen

Report this content

I en turbulent tid behöver människor hjälpas åt och nya kreativa lösningar komma till. Den pågående krisen har medfört stora utmaningar för lokala företag. Därför har ett gäng affärsänglar gått ihop för att kunna möta företagare och deras utmaningar med kapital, kompetens och nätverk.

Syftet med Valvets investerarråd är att bidra till en framgångsrik och hållbar utveckling för företag i Eskilstuna och Strängnäs kommuner. Nätverket, som utgår från Valvet, träffar numera regelbundet företagare som får berätta om sina utmaningar och vad de kan behöva hjälp med.

– Vi är lite som Ghostbusters, fast för företagare. Vem ringer du när det krisar? Valvets investerarråd såklart! Vi som ingår i rådet har stor samlad erfarenhet, kompetens och nätverk, säger Andreas Komada, VD och grundare på Easydist.

Företagare som vill träffa rådet kontaktar Johanna Tömmervik, Valvet eller Thomas Karlsson, VD på Sörmlandsfonden, för att beskriva sina utmaningar. Därefter kan de få möjlighet att träffa rådet och presentera sina utmaningar. Träffarna kan leda till investering och att få med sig någon eller några erfarna entreprenörer in i bolaget. Träffarna leder dock inte alltid till investering av riskkapital, men företagarna får ändå med sig viktiga tips och råd för att överleva krisen.

– Kapital kan vara viktigt, men man ska komma ihåg att det oftast inte är pengar som är problemet. Det handlar lika mycket om strukturförändringar och att få hjälp att ställa om och anpassa företaget till den nya verkligheten. För det behövs kompetens och nya ögon på bolagens utmaningar. Det är vårt viktigaste bidrag, säger Andreas Komada.

Eftersom rådet samlas varje vecka kan det gå snabbt att få tid.

– Det finns många fantastiska initiativ och satsningar för att hjälpa bolag just nu och det här är vårt sätt. Det är kraftfullt att uppleva den samlade kompetens som finns i rummet när vi samlar Valvets investerarråd. Jag tycker att företag som har det tufft just nu verkligen ska ta chansen att träffa rådet, säger Johanna Tömmervik, verksamhetschef för Valvet.

Valvets investerarråd är ett samarbete mellan Valvet, Sörmlandsfonden och fristående affärsänglar. Valvet och Sörmlandsfonden står för inflöde av bolag, processen och platsen medan affärsänglarna primärt agerar som investerare och bollplank.

För mer information:

Johanna Tömmervik