Efter det historiska året – Sparbanken Sjuhärad presenterar stabilt resultat

Trots fortsatta utmaningar kopplade till Covid-19 och den efterföljande pandemin, presenterar Sparbanken Sjuhärad återigen ett stabilt resultat. Bland annat har god kundtillströmning, ökade affärsvolymer och minskade kreditförluster bidragit till rörelseresultatet på 346 miljoner kronor.

Sparbanken Sjuhärads VD Petter Hedihn är nöjd med det banken åstadkommit under 2021.

- Vi kan konstatera att den ekonomiska återhämtningen i pandemins spår gick snabbare än förväntat. Inte minst märks det i det lokala näringslivet där många av våra företagskunder haft en stark utveckling under året. Ändå har pandemins effekter påverkat oss, inte minst när det gäller hur vi träffar våra kunder. Här har vi tillsammans fått anpassa oss, vara flexibla och hitta nya lösningar. För en lokal sparbank är närheten till kunderna det viktigaste av allt. Vi har varit lokala och digitala på samma gång. Att Sparbanken Sjuhärad fortsätter att vara en stabil och lönsam bank är mycket viktigt för Sjuhärad, med tanke på att delar av vinsten återinvesteras i samhället genom vår ägarstiftelse Sparbanksstiftelsen Sjuhärad, säger Hedihn.

2021 var också ett historiskt år på många sätt. Inte bara för att banken fyllde 190 år. I samband med Borås 400-årsjubileum gjorde Sparbanken Sjuhärad tillsammans med sin ägarstiftelse flera uppmärksammade satsningar.

- Aldrig tidigare har vi förmedlat innebörden av sparbanksidén på ett sådant framgångsrikt sätt som vi gjorde under 2021. Vi har visat för Sjuhärad att vi är mer än en bank, säger Petter Hedihn.

Frågor besvaras av:

Petter Hedihn

Martin Jakobsson
Ekonomi- och Finanschef

Ekonomisk sammanfattning (2020 års siffror i parentesen)

• Rörelseresultatet uppgick till 346 mkr (354 mkr)
• Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9,3 procent (10,2 procent)
• K/I talet uppgick till 52 procent (44 procent)

Likviditet och kapital
• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 432 procent (380 procent)
• Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 24,4 procent (22,1 procent)

Volymer
• Utlåningen ökade med 12 procent till 23 093 mkr
• Inlåningen ökade med 14 procent till 23 521 mkr
• Affärsvolymen ökade med 12 procent till 78 086 mkr

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.