Fortsatt stabilt resultat för Sparbanken Sjuhärad

Rörelseresultatet för banken de första nio månaderna uppgår till 404 miljoner kronor.

2023 har präglats av geopolitisk oro, stigande räntor, hög inflation och försämrad ekonomisk utveckling. Många hushåll och företag märker av det tuffare ekonomiska läget. I denna oroliga tid står Sparbanken Sjuhärad stabilt med god likviditet, kapitalstyrka och lönsamhet.

Banken redovisar ett starkt resultat där förbättrat räntenetto påverkar positivt. Konjunkturförsvagning och ökad risk för fallissemang medför högre kreditreserveringar vilket påverkar resultatet negativt. De senaste årens kraftiga volymtillväxt i bankens ut- och inlåning har avtagit under 2023, men ökad fondsparandevolym bidrar till att affärsvolymen ökar under de första nio månaderna.

Resultat (jämfört med motsvarande period föregående år)

• Rörelseresultatet uppgick till 404 mkr (300 mkr)
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12,4 procent (10,1 procent)
  • K/I-talet uppgick till 36 procent (43 procent)
  • Kreditförlustnivån inklusive förmedlad hypoteksvolym uppgick till 0,21 procent (0,03 procent)

Likviditet och kapital (jämfört med årsskiftet)

• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 301 procent (246 procent)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 25,9 procent (24,4 procent)

Volymer (jämfört med årsskiftet)

• Utlåningen uppgick till 26 182 mkr (26 104 mkr)
  • Inlåningen uppgick till 23 033 mkr (23 690 mkr)
  • Affärsvolymen uppgick till 79 183 mkr (77 603 mkr)

Petter Hedihn, VD

Martin Jakobsson, Ekonomi- och Finanschef

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.