Ökat räntenetto ger starkt resultat – Sparbanken Sjuhärad står stabilt i osäker omvärld

Rörelseresultatet för banken det första halvåret uppgår till 261 miljoner kronor. Det är högre än samma tidpunkt ifjol och förklaras till stor del av ett förbättrat räntenetto.

Det första halvåret 2023 har präglats av geopolitisk oro, stigande räntor, hög inflation, svag svensk krona, försämrad ekonomisk utveckling samt turbulens i delar av banksektorn. Med dessa förutsättningar går svensk ekonomi in i en lågkonjunktur 2023. Många hushåll och företag märker av det tuffare ekonomiska läget.

I denna oroliga tid står Sparbanken Sjuhärad stabilt med god likviditet, kapitalstyrka och lönsamhet. Banken redovisar ett starkt resultat där förbättrat räntenetto påverkar positivt. Konjunkturförsvagningen medför högre reserveringar för kreditförluster. De senaste årens kraftiga volymtillväxt i bankens ut- och inlåning avtar något under halvåret till följd av den svagare konjunkturen, men ökad fondsparandevolym bidrar till att den totala affärsvolymen ökar under första halvåret.

- Det är en utmanande situation för många hushåll och företag i den konjunktur och räntemiljö vi befinner oss i. I dessa tider är det positivt att Sparbanken Sjuhärad är stabil och lönsam med hög likviditet för att kunna fortsätta att bidra till bygdens tillväxt och utveckling. Det är det hela sparbanksidén handlar om, säger bankens VD Petter Hedihn.

Resultat

• Rörelseresultatet uppgick till 261 mkr (183 mkr motsvarande period föregående år)
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12,2 procent (9,4 procent)
  • K/I-talet uppgick till 38 procent (47 procent)
  • Kreditförlustnivån inklusive förmedlad hypoteksvolym uppgick till 0,22 procent (-0,01 procent)

Likviditet och kapital

• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 504 procent (246 procent vid årsskiftet)
  • Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 25,5 procent (24,4 procent)

Volymer

• Utlåningen uppgick till 26 279 mkr (26 104 mkr vid årsskiftet)
  • Inlåningen uppgick till 23 494 mkr (23 690 mkr)
  • Affärsvolymen uppgick till 80 177 mkr (77 603 mkr)

Lag (1995:1559) om årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag

Petter Hedihn
petter.hedihn@sparbankensjuharad.se

Martin Jakobsson
Ekonomi- och Finanschef
martin.jakobsson@sparbankensjuharad.se

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.