Oron i omvärlden påverkar resultatet för Sparbanken Sjuhärad

Rörelseresultatet för banken uppgår till 121 miljoner kronor för första halvåret. Det är lägre jämfört med samma period ifjol och beror främst på händelser i omvärlden utanför bankens kontroll.

Rysslands krig i Ukraina skapar förutom stora spänningar mellan Ryssland och omvärlden också en humanitär katastrofsituation. Rent finansiellt innebär kriget att den återhämtning som påbörjats efter pandemin påverkas negativt. Den globala tillväxten avstannar där sanktioner, bojkotter och störningar i utbud och leveranskedjor påverkar negativt. Inflationen stiger kraftigt och centralbankerna påskyndar sin återgång till en mindre expansiv penningpolitik genom att höja styrräntorna. Marknadsoron märks bland annat i en stor volatilitet, kraftigt höjda räntor, svagare krona och fallande börser.

Sparbanken Sjuhärad redovisar trots detta ett starkt underliggande resultat med förbättrat räntenetto, stabil kostnadsutveckling och låga kreditförluster. Marknadsoron medför dock negativa orealiserade värdeförändringar i värdepappersportföljen vilket gör att rörelseresultatet sammantaget är lägre jämfört med samma period 2021. Likviditets- respektive kapitalsituationen är starka och fortsatt på stabila nivåer.

- Det har varit ett oroligt första halvår på många sätt som påverkat världen, Sverige och Sjuhärad. Nu står vi inför en oviss tid med hög inflation, vilket kommer att påverka hushållen framöver. I dessa tider är det positivt att Sparbanken Sjuhärad är stabil och lönsam med hög likviditet för att kunna fortsätta att bidra till bygdens tillväxt och utveckling. Tack till alla kunder som tror på sparbanksidén och som förstår och uppskattar innebörden av att vara mer än en bank, säger VD Petter Hedihn.

Petter Hedihn, VD

Martin Jakobsson, Ekonomi- och Finanschef

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 170 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.