Presskommuniké 2012-02-29 från Swedbank Sjuhärad AB (publ)

• Högre vinst
  • Stärkt balansräkning
  • Ökad aktieutdelning

Högre vinst

Under 2011 har Swedbank Sjuhärad befäst sin position som en av Sveriges mest lönsamma banker. Rörelseresultatet uppgick till 255 mkr jämfört med 181 mkr föregående år.

Räntenettot uppgick till 320 mkr jämfört med 248 mkr föregående år. Förbättringen av räntenettot var framför allt en följd av ett högre allmänt ränteläge under 2011 än vad som var fallet året innan.

Provisionsnettot ökade marginellt och uppgick till 188 mkr jämfört med 186 mkr föregående år. Provisionerna utvecklades väl inom flera områden främst som en följd av ökande volymer.

Kreditförlustnivån sjönk till 0,09 procent på den totala utlåningsvolymen jämfört med 0,12 procent föregående år.

Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 16,5 procent jämfört med 13,3 procent föregående år

Stärkt balansräkning

Likviditeten är fortsatt mycket god och ökade till 2,7 miljarder kronor från 1,7 miljarder kronor föregående år.

Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 14,4 procent jämfört med 13,0 procent föregående år. Därmed uppnåddes bankens mål att ha en starkare kapitaltäckningssituation än var och en av de svenska storbankerna.

Den totala affärsvolymen (in- och utlåning samt förmedlade volymer till Swedbank Robur, Swedbank Hypotek och Swedbank Finans) uppgick till 40 190 mkr vilket är mer än en fördubbling av affärsvolymen sett över en tioårsperiod.

Ökad aktieutdelning

Styrelsen föreslår att 40 miljoner kronor delas ut till aktieägarna vilket är en ökning med 10 miljoner kronor jämfört med föregående år. Sparbanksstiftelsen Sjuhärad får därmed ännu större möjligheter att hjälpa till att utveckla bygden i form av bidrag till dem som har idéer som gör vår bygd lite bättre, mer spännande och attraktiv.

Trygg och stabil 180-åring

”Under 2011 har Swedbank Sjuhärad befäst sin position som en av Sveriges mest lönsamma banker. Dessutom har vi fortsatt stärka vår balansräkning både när det gäller stabilitet och likviditet. Och detta samma år som vi firar 180-års jubileum. Förklaringen ligger just i vår historia, våra kompetenta medarbetare och de goda affärer de gör med våra kunder.

Banken utökar nu sin satsning på kundrelationer via modern teknik. Sedan januari 2011 har antalet personer som laddat ner vår mobilapplikation ökat från sju stycken till drygt 6 000. Vår ambition är att vara den bästa banken i Sjuhärdsbygden när det gäller kundrelationer, både via kontoren och via modern teknik.

Bankens försäkringsförmedling fortsätter att skörda framgångar. Förutom sakförsäkringar till privatpersoner har vi nu utökat med ett flertal trygghetsförsäkringar vilket innebär att banken nu är en fullsortimentsaktör även inom försäkringsområdet.

Bankbranschen i både Sverige och Europa är för närvarande inne i en omställningsperiod som kommer ur finans- och statsskuldskriserna. För vår del är jag väldigt glad över att Swedbank Sjuhärad fortsätter att utvecklas på ett starkt sätt i dessa tider, säger VD Bosse Johansson”.

Resultaträkning i sammandrag
           Förändring
Tkr 2011 2010 i belopp i procent
Räntenetto 320 523 248 420 72 103 29%