Sparbanken Sjuhärad AB (publ) - Bokslutskommuniké 2018

• Positiv utveckling av räntenettot
  • 65 mkr till aktieägarna

Starkt och stabilt resultat

Rörelseresultatet uppgick till 284 mkr jämfört med 293 mkr under föregående år. Resultatet är därmed fortsatt starkt trots ett något lägre utfall på grund av värdeförändringar i bankens obligationsinnehav.

Den totala affärsvolymen (in- och utlåning samt förmedlade volymer till Swedbank Robur, Swedbank Försäkring, Swedbank Hypotek och Swedbank Finans) uppgick till 60 988 mkr jämfört med 61 857 mkr föregående år.

Provisionsnettot var i stort sett oförändrat och uppgick till 247 mkr.

Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 9,6 procent jämfört med 10,6 procent föregående år.

Kreditförlustnivån som var på en oförändrad och fortsatt mycket låg nivå uppgick till 0,04 procent.

K/I-talet uppgick till 47 procent jämfört med 46 procent föregående år.

Bankens kapitalbas ökade till 2 286 mkr från 2 131 mkr föregående år. Kapitalbasen består i sin helhet av så kallat kärnprimärkapital. Kärnprimärkapital-relationen uppgick till 20,00 procent vilket är väl över minimikravet.

Likviditeten uppgick till 4 695 mkr jämfört med 6 134 mkr föregående år och var fortsatt mycket god.

Ökad in- och utlåning

Inlåning från allmänheten ökade med 870 mkr till 17 191 mkr medan utlåning till allmänheten ökade med 3 324 mkr och därmed uppgick till 18 310 mkr. Ett ökat inflöde av nya kunder bidrog bland annat till att bolån till hushållen ökade med 9 procent (snittet för landet var cirka 6 procent).

Positiv utveckling av räntenettot

Räntenettot som fortsatte att pressas av det låga ränteläget utvecklades dock positivt och ökade till 322 mkr jämfört med 297 mkr föregående år. Ökningen berodde på högre utlåningsvolymer.

65 miljoner kronor till aktieägarna

Styrelsen föreslår en oförändrad aktieutdelning vilket innebär att 65 miljoner kronor delas ut till aktieägarna. Sparbanksstiftelsen Sjuhärad får därmed ytterligare möjlighet att främja Sjuhäradsbygden och bidra till att den ska bli en ännu mer attraktiv plats att leva och bo i.

Vinnande affärsmodell

”2018 blev ett bra år för banken och rörelseresultatet på 284 mkr är ett av bankens bästa resultat genom tiderna. Sjuhäradsbygden har även detta år fortsatt att visa en positiv utveckling. Det i kombination med bankens stabila affärsflöde gör att resultatet nu för åttonde året i rad överstiger 250 mkr.

Det är glädjande att se att kunderna uppskattar sin lokala sparbank och när vi då ökar både in- och utlåning och har låga kreditförluster leder det till detta goda resultat. Vår modell innebär att vi kommer att fortsätta satsa på det personliga mötet ihop med digital service. Vi vill vara banken som möjliggör ett konkurrenskraftigt och välmående Sjuhärad i en föränderlig omvärld” säger Bosse Johansson.

Borås den 29 januari 2019

Sparbanken Sjuhärad AB

Frågor besvaras av Bosse Johansson, VD, tel. 070-827 66 66 eller Jens Magnusson, Ekonomi-/Finanschef, tel. 070-305 66 32.