Stabil inledning på året för Sparbanken Sjuhärad

Rörelseresultatet för banken uppgår till 94 miljoner kronor. Det är en stor förbättring jämfört med samma period ifjol, då bankens resultat under årets inledning påverkades kraftigt av pandemin.

Coronapandemin påverkar fortfarande Sjuhärad, Sverige och världen på i stort sett samma sätt som tidigare med mer eller mindre oförändrade restriktioner. Däremot har optimismen om konjunkturutvecklingen förstärks, samtidigt som både vårvärmen och vaccineringen kommer allt närmare. För Sparbanken Sjuhärads del är det första kvartalet 2021 betydligt bättre än motsvarande period i fjol, med en vinst på 94 miljoner kronor. Motsvarande siffra var 39 miljoner kronor förra året, ett resultat som kraftigt påverkades av pandemins tidiga effekter med stor oro på de finansiella marknaderna.Resultatet för det första kvartalet 2021 är paritet med utvecklingen under avslutningen av 2020. Affärsvolymen ökade under januari till mars med två procent, till totalt 71 miljarder kronor. Likviditetstäckningen har ökat till 439 procent, jämfört med 380 vid årsskiftet. Därutöver har kärnkapitalrelationen under samma period ökat till 22,7 procent, från 22,1 procent. För mer utförlig information se den bifogade kvartalsrapporten.- Jag konstaterar att banken fortsatt är både lönsam och stabil, trots de speciella tider vi lever i. Det är viktigt, inte bara för oss utan också för Sjuhärad. Att banken gör ett bra resultat innebär att vår huvudägare Sparbanksstiftelsen Sjuhärad kan fortsätta att skapa möjligheter i bygden. Det är det som gör oss till mer än en bank, säger Petter Hedihn – VD på Sparbanken Sjuhärad.

Petter Hedihn, VD

Jens Magnusson, Ekonomi- och Finanschef

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens främsta uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad och att stärka bankens konkurrenskraft. Stiftelsen delar årligen ut bidrag inom kategorierna forskning/utbildning, näringsliv, kultur och idrott.