Stabilt första kvartal för Sparbanken Sjuhärad

Dags att summera årets första kvartal för Sparbanken Sjuhärad.

Rysslands anfallskrig i Ukraina har nu pågått över ett år. Kriget har skapat stora spänningar mellan Ryssland och omvärlden. Rent finansiellt har kriget bidragit till att den återhämtning som påbörjades efter pandemin påverkats negativt. Den globala tillväxten har avstannat där sanktioner,
bojkotter samt störningar i utbud och leveranskedjor påverkat utvecklingen negativt. Inflationen har stigit kraftigt och centralbankerna har påskyndat sin återgång till en mindre expansiv penningpolitik genom att höja styrräntorna. Med dessa förutsättningar går svensk ekonomi in i en lågkonjunktur 2023, där en fortsatt marknadsoro märks bland annat i en stor volatilitet på såväl ränte- som aktiemarknad, höjda räntor, höjda livsmedelspriser, prisfall på bostäder och en svagare krona. Kvartalet avslutades dessutom med en turbulent månad där kollapsen i Silicon Valley Bank blev startskottet för en våg av oro för banker i både USA och Europa.

Sparbanken Sjuhärad redovisar ett starkt kvartalsresultat med förbättrat räntenetto och en kostnadsutveckling i nivå med budget. De senaste årens kraftiga volymtillväxt i bankens ut- och inlåning avtar under kvartalet, men ökad fondsparandevolym bidrar till att affärsvolymen ökar något under första kvartalet. Ett försämrat makroscenario och ökad risk för fallissemang medför högre reserveringar för kreditförluster. Banken har en fortsatt stark likviditets- och kapitalsituation.

Resultat
• Rörelseresultatet uppgick till 130 mkr (74 mkr motsvarande period föregående år)
• Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12,3 procent (7,6 procent)
• K/I-talet uppgick till 37 procent (47 procent)
• Kreditförlustnivån inklusive förmedlad hypoteksvolym uppgick till 0,20 procent (0,20 procent)

Likviditet och kapital
• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 350 procent (246 procent vid årsskiftet)
• Kärnprimärkapitalrelationen uppgick till 24,4 procent (24,4 procent)

Volymer
• Utlåningen uppgick till 26 107 mkr (26 104 mkr vid årsskiftet)
• Inlåningen uppgick till 22 999 mkr (23 690 mkr)
• Affärsvolymen uppgick under kvartalet till 77 884 mkr (77 603 mkr)

Martin Jakobsson
Ekonomi- och Finanschef
martin.jakobsson@sparbankensjuharad.se

Petter Hedihn
petter.hedihn@sparbankensjuharad.se

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 180 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.