Starkt kvartal i en orolig tid

Rörelseresultatet för banken är starkt och uppgår till 233 miljoner kronor, ett något lägre resultat än motsvarande period ifjol.

Rysslands anfallskrig i Ukraina fortsätter och skapar förutom stora spänningar mellan Ryssland och omvärlden en humanitär katastrofsituation. Rent finansiellt innebär kriget att den återhämtning som påbörjats efter pandemin påverkas negativt. Den globala tillväxten avstannar där sanktioner, bojkotter samt störningar i utbud och leveranskedjor påverkar negativt. Inflationen stiger kraftigt och centralbankerna har påskyndat sin återgång till en mindre expansiv penningpolitik genom att höja styrräntorna. Marknadsoron märks bland annat i en stor volatilitet, kraftigt höjda räntor och energipriser, svagare krona och fallande börser.

Sparbanken Sjuhärad redovisar ett starkt underliggande resultat med förbättrat räntenetto, stabil kostnadskontroll och låga kreditförluster. Banken har en god tillväxt där såväl utlåning som inlåning ökar sedan årsskiftet. De höga utlåningsvolymerna, främst avseende bolån, samt höjda räntor bidrar till det starka räntenettot. Volatiliteten och osäkerheten på finansmarknaden får en påverkan på bankens resultat genom att bankens värdepappersportfölj värderas till verkligt värde, vilket tillsammans med högre kreditreserveringar medför att rörelseresultatet sammantaget är lägre jämfört med samma period 2021. Likviditets- respektive kapitalsituationen är starka och fortsatt på stabila nivåer.

Har du frågor?
Kontaktpersoner på Sparbanken Sjuhärad:

Petter Hedihn, VD
033-16 68 25

Martin Jakobsson, Ekonomi- och Finanschef
033-16 66 33

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.