Trots det turbulenta året – Sparbanken Sjuhärad levererar ett stabilt resultat

Inför året såg de flesta finansiella analytiker ett utmanande år framför sig. Så blev det också med fortsatta räntehöjningar, hög inflation och en efterföljande lågkonjunktur. Trots den turbulenta omvärlden och en utmanande finansiell situation på både den nationella och internationella marknaden blev Sparbanken Sjuhärads rörelseresultat 554 miljoner kronor. Goda nyheter för både banken, ägarna och Sjuhärad.

2023 präglades i sin helhet av geopolitisk oro och makroekonomisk osäkerhet. Inflationen började dock sjunka från höga nivåer när centralbankerna gjorde penningpolitiska åtstramningar och höjde styrräntorna i snabb takt. Inbromsningen och försämringen av den ekonomiska utvecklingen gör att många hushåll och företag märker av lågkonjunkturen och det tuffare ekonomiska läget. I denna oroliga tid står Sparbanken Sjuhärad stabilt med god likviditet, kapitalstyrka och lönsamhet. Med ett starkt räntenetto, god kostnadskontroll och låga faktiska kreditförluster redovisar Sparbanken Sjuhärad ett resultat på 554 miljoner kronor och en förbättrad affärsvolym i en annars utmanande tid.

- Jag brukar prata om vikten av att banken är stabil och lönsam, och det är än viktigare i tider som dessa. Att banken är lönsam ger oss möjlighet att vara en stark och aktiv part i samarbetet med det lokala näringslivet. Samtidigt innebär lönsamheten att vår huvudägare Sparbanksstiftelsen Sjuhärad kan fortsätta med ambitiösa återinvesteringar i bygden som gör skillnad på både kort och lång sikt. Det är det sparbanksidén handlar om och det som gör oss till mer än en bank, säger VD Petter Hedihn.

Frågor besvaras av:

Petter Hedihn, VD              Martin Jakobsson, Ekonomi- och Finanschef
033-16 68 25                         033-16 66 33

Ekonomisk sammanfattning

• Rörelseresultatet uppgick till 554 mkr (421 mkr föregående år)
  • Räntabiliteten på eget kapital uppgick till 12,5 procent (10,5 procent)
  • K/I-talet före kreditförluster uppgick till 37 procent (41 procent)
  • Kreditförlustnivån inklusive förmedlad hypoteksvolym uppgick till 0,17 procent (0,09 procent)

Likviditet och kapital

• Likviditetstäckningsgraden uppgick till 502 procent (246 procent)
  • Total kapitalrelation uppgick till 28,3 procent (24,4 procent)
  • Bruttosoliditeten uppgick till 11,0 procent (9,4 procent)

Volymer

• Utlåningen minskade med 3 procent till 25 353 mkr (26 104 mkr)
  • Inlåningen minskade med 1 procent till 23 363 mkr (23 690 mkr)
  • Affärsvolymen ökade med 3 procent till 79 886 mkr (77 603 mkr)

Lag (1995:1559) om årsredovisning i kreditinstitut och värdepappersbolag

Sparbanken Sjuhärad AB (publ) är den näst största fristående sparbanken i Sverige med cirka 160 anställda. Bankens verksamhetsområde utgörs av kommunerna Borås, Bollebygd, Mark och Svenljunga där banken har en mycket stark ställning på såväl privat- som företagsmarknaden. Banken är majoritetsägd av Sparbanksstiftelsen Sjuhärad och har även Swedbank AB (publ) och Vinstandelsstiftelsen Sporren som delägare. Stiftelsens primära uppgift är att vara en långsiktig och stabil ägare till Sparbanken Sjuhärad samt att stärka bankens konkurrenskraft. När det går bra för banken kan stiftelsen återinvestera delar av vinstutdelningen i bygden. Det är det som gör Sparbanken Sjuhärad till mer än en bank.