Bedrägeriförsöken mot äldre ökar

Det har blivit allt vanligare att privatpersoner blir utsatta för bedrägeriförsök, både via nätet och i form av samtal och meddelanden via telefon. Det är framför allt bedrägeriförsök via telefon och sociala medier som inte minst märks av hos Sparbanken Skaraborg vars kunder i Skara, Vara, Götene och Essunga kommuner nu drabbas.

Idag arbetar bedragare i många fall i större organisationer och använder sig av väl planerade metoder för att hitta svaga punkter och på något sätt komma åt koder eller känsliga uppgifter som de sedan kan bruka för att komma åt pengar. Bland drabbade kunder är det främst den äldre målgruppen som utsätts för telefonsamtal eller meddelanden på sociala medier. Bedragarna är listiga och samtalen kan handla om en faktura hos myndigheter som Transportstyrelsen eller Försäkringskassan som bedragaren säger ha blivit betald två gånger och att kontouppgifter behövs för en återbetalning.

På sociala medier är det vanligt att identiteter kapas genom användarkonton och att bedragaren hör av sig till användarens kontakter för att uppmana att låna ut pengar eller delta i en tävling. Den gemensamma nämnaren i många fall är att bankdosan eller ett BankID på något sätt behöver användas. Detta är något som banken aldrig uppmanar till via telefon eller sociala medier och rekommenderar alla att vara vaksamma och inte följa sådana uppmaningar, blir man ombedd att logga in eller ge ut en kod ska man direkt misstänka att något inte står rätt till.

-Vi ser att bedragare använder verklighetstrogna teorier och använder alla metoder de kan för att utnyttja och ta vinning i människors svagheter. På så sätt märker man i många fall inte att man blivit utsatt förrän man ser att pengar har försvunnit från kontot säger Kenneth Lövgren, säkerhetschef på Sparbanken.

Flödet av bedrägeriförsök är ständigt under året och även om det är ett förhållandevis litet antal bedrägerier som helt genomförs och slutligen lyckas är målsättningen att ingen ska bli utsatt. -Alla kan hjälpa oss i detta, genom att hålla sig vaksam och aldrig lämna ut känsliga uppgifter och koder bidrar vi alla till att minska möjligheterna för bedrägeri avslutar Kenneth Lövgren.

Mirjam Stolpe Karlsson, Biträdande säkerhetschef 0511-291 60

mirjam.stolpekarlsson@sparbankenskaraborg.se