Bokslutskommuniké 2021 Sparbanken Skaraborg AB (publ)

Sparbanken Skaraborg publicerar bokslutskommuniké avseende 2021

• Rörelseresultatet uppgick till 330,9 mkr
  • K/I talet före kreditförluster uppgick till 36 procent
  • Kärnprimärkapitalrelation 28,7 procent
  • Utlåningen ökade med 10,9 procent
  • Inlåningen ökade med 9,7 procent
  • Affärsvolymen ökade med 11,4 procent

Jag kan med stolthet se tillbaka på både ett kvartal och ett helårsresultat där banken gör en rekordvinst och ytterligare stärker vår kapacitet inför framtiden. Ett fantastiskt år där alla våra medarbetare i banken gör ett storartat arbete men också ett år då tillströmningen av nya kunder slår rekord och där vi fått hjälpa alla befintliga kunder med deras bankaffärer och drömmar för framtiden.

Under årets fjärde och sista kvartal blev det återigen fokus på spridningen av Covid-19 och en del restriktioner påverkade återigen en stor del av vårt samhälle. Återhämtningen av ekonomin i stort var dock fortsatt något som dominerade och så också oron för stigande inflation. Det accentuerades alltmer i slutet av kvartalet då räntemarknaden globalt prisade in betydligt fler höjningar från fler centralbanker än tidigare. Investeringsviljan i vårt område fortsatte att öka men en betydande osäkerhet avseende inflations- och ränteutveckling tog alltmer plats. En större efterfrågan på bundna krediter fortsatte likt tredje kvartalet, om möjligt ännu bredare. Tillgångspriser fortsatte dock upp med både stigande villapriser och börs och inte förrän i absoluta slutet av kvartalet så började dessa sätta sig. Fondvolymen fortsatte därmed att växa i banken. Både utlåning- och inlåningsvolymerna ökade fortsatt under fjärde kvartalet.

Sparbanken Skaraborg AB skapar samhällsnytta genom utdelning till Sparbanksstiftelsen Skaraborg, som i sin tur delar ut bidrag. Vi ser tydligt att vi som regional bank gjort skillnad bland våra föreningar i vårt verksamhetsområde. Viktigt arbete och inte minst i denna situation där man påverkats starkt av uteblivna biljettintäkter och andra inkomster som krävs för att hålla föreningarna livskraftiga. Vår stiftelses insats behövs än mer i dessa tider. Finansinspektionen har under december månad 2020 meddelat att svenska banker återigen kan besluta om utdelning under vissa förutsättningar. Med beaktande av detta och bankens finansiella styrka med en kapitalrelation på 23,5 procent i inledningen av året beslutade bankens stämma i april att dela ut 35 mkr, och ytterligare 100 mkr under december månad, till bankens aktieägare, Sparbanksstiftelsen Skaraborg.

Vi har också hjälpt många av våra kunder med allt från rådgivning avseende placeringar till lån och amorteringslättnader. Vi har under fjärde kvartalet påbörjat en omfattande renovering och uppdatering av våra lokaler och kontor. Detta inleddes i Skara under november månad och kommer fortsätta under 2022/2023 på våra kontor i Essunga, Vara och Götene. För oss är det centralt att finnas tillgängliga för våra kunder där de bor och verkar och att de snabbt ska kunna få hjälp med sina bankärenden oavsett om det är ett fysiskt möte, digitalt möte eller ett möte över telefon. Kunden bestämmer och vi finns här för dem! Lokalt och regionalt! I banken har vi fortsatt att enträget eftersträvat en så säker fysisk miljö som är möjlig i denna pandemitid. Något som vi fortsätter att ta hänsyn till då våra kunder besöker oss även efter lättade restriktioner.

Banken har i inledningen av 2021 förvärvat en del i försäkringsförmedlingsbolaget Portfolio Försäkra AB. Med förvärvet skapar banken ytterligare möjligheter att hjälpa våra kunder i försäkringshänseendet, främst inom liv- och pensionslösningar. Vi ser en kraftfull tillväxt på detta område och våra möjligheter via detta dotterbolag gör att vi fullt ut kan möta konkurrens från marknadens aktörer.

Stort tack till alla er kunder som vi fått hjälpa under året som gått. Hos oss sparbanker runtom i Sverige har ni kunder kvitterat med att, återigen, ge oss högsta betyget bland alla banker i årets undersökning bland företagskunder från Svenskt Kvalitetsindex. Det är vi stolta över. Stort tack till er och låt oss finnas där framåt för att hjälpa er med er finansiella situation när helst ni behöver det.

Skara 22 februari 2022

Patrik Meijer

För mer information:

Patrik Meijer, VD

Mirjam Stolpe Karlsson, CFO/Adm chef

0511-28 160

Denna information är sådan information som Sparbanken Skaraborg AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22 februari 2022 kl.14:30