Bygger om för ytterligare 175 år

Report this content

En stor satsning för framtiden är nu vad Sparbanken Skaraborg gör när en stor ombyggnation tar plats med start i fastigheten i Skara. Tanken är att bygga för framtiden och skapa en modern mötesplats för såväl kunder som medarbetare över verksamhetsområdet.

Med start den 1 november kommer Sparbankens lokaler på Klostergatan i Skara vara både bank och byggarbetsplats där den nya kontorsmiljön kommer ta plats. Entrén flyttas och kunderna är istället välkomna in via Skaraborgsgatan där kundtjänst kommer finnas tillfälligt under ombyggnadstiden.

Bankerna är en samhällsfunktion som funnit i hundratals år och som länge kanske sett traditionell ut. Precis som på många andra håll i samhället märks det nu att människors beteende ändras. Digitaliseringen når allt fler generationer, något som påskyndades genom pandemin när maten handlades online, videosamtal ersatte det personliga mötet och ett Bank-ID behövdes för att boka vaccination.

-Vi ser att många av våra kunder har förändrat sitt beteende när det kommer till att möta oss som bank, därför upplever vi nu mer och mer att det fysiska mötet på våra kontor kompletteras med personligt möte via telefon eller skärm. Där får kunden själv välja i vilken kanal den vill möta oss, är det i ett digitalt möte, via ett telefonsamtal eller inne på vårt kontor. Det är en av anledningarna till att vi nu satsar på våra lokaler, vi behöver miljöer där vi kan anpassa mötet efter behoven säger bankens vd Patrik Meijer.

Satsningen görs över hela verksamhetsområdet där även kontoren i Götene, Vara och Nossebro under de närmaste åren också kommer få en ny miljö anpassad till kundernas behov på orten. -Jag ser fram emot att få se vår nya kontorsmiljö växa fram och det ska bli kul att välkomna både kunder och kollegor in i våra nya lokaler säger Lena Berthou, projektledare för ombyggnationen i Skara.

Tillsammans med lokala entreprenörer kommer de nya lokalerna ta inspiration av närområdet i valet av färger och material. Stort fokus blir också på att snabbare kunna ge rätt hjälp vid frågor och ärenden inne på bankkontoret. Därför kommer man i den nya miljön komma in i banken och mötas av en kundguide som guidar till rätt hjälp, detta för att minska väntetiden inne på kontoret.

-Vi ser det som en självklarhet att bygga på ett sätt som är så bra som möjligt där vi inte byter ut mer än vi behöver och gör materialval med ett hållbarhetsperspektiv i åtanke. Nästa år firar vi 175 år och vi ser fram emot att välkomna in till våra nya lokaler i många år framöver avslutar Patrik.

Patrik Meijer VD, patrik.meijer@sparbankenskaraborg.se, +46705757218

Sparbanken Skaraborg är verksam i Skara, Vara, Götene och Essunga kommuner. Huvudkontoret ligger i Skara och banken har idag närmare 45 000 kunder och 130 medarbetare. Sparbanken Skaraborg är en fristående sparbank som ägs av Sparbanksstiftelsen Skaraborg.

Taggar:

Citat

-Jag ser fram emot att få se vår nya kontorsmiljö växa fram och det ska bli kul att välkomna både kunder och kollegor in i våra nya lokaler. Lena Berthou, projektledare för ombyggnationen i Skara.
Lena Berthou, projektledare för ombyggnationen i Skara.
-Vi ser det som en självklarhet att bygga på ett sätt som är så bra som möjligt där vi inte byter ut mer än vi behöver och gör materialval med ett hållbarhetsperspektiv i åtanke. Nästa år firar vi 175 år och vi ser fram emot att välkomna in till våra nya lokaler i många år framöver.
Patrik Meijer, vd Sparbanken Skaraborg