Delårsrapport januari - mars 2023 för Sparbanken Skaraborg AB (publ)

Sparbanken Skaraborg AB publicerar delårsrapport avseende första kvartalet 2023

• Rörelseresultatet 162,5 mkr
  • K/I talet före kreditförluster 22 %
  • Soliditet 24,1 %
  • Kärnprimärkapitalrelation 31,6 %
  • Utlåningen ökade med 0,9 %
  • Inlåningen är oförändrad
  • Affärsvolymen ökade med 1,6 %

Inledningen på 2023 visade på en kraftig acceleration av inflationen och hotbilden av ytterligare åtstramning från världens centralbanker tog fart på nytt. Löneförhandlingar är i full gång i ekonomin. Initialt såg det ut som att arbetsmarknadens parter tar sitt ansvar för att inflationsspiralen inte ska äventyra fortsatta prisuppgångar. Här är dock en osäkerhet fortsatt då det syns en tendens att dessa krav ökar i takt med att inflationen inte avtar i den takt marknaden förväntar sig. Det finns tydligare tendens till vikande inflation i amerikansk ekonomi än i den europeiska (inklusive Sverige) där centralbanker sannolikt kommer vilja se en varaktig nedgång i inflation innan man stannar av med räntehöjningar eller för den delen tar mer hänsyn till vikande konjunktur. Den situation vi nu upplever är något som världen inte känt av på 30 år och det innebär naturligtvis utmaningar vad avser stigande kreditrisk i ekonomier. En konjunkturell inbromsning är uppenbar men det tar både tid för konsumenter och företag att hamna snett i detta. Sparbanken Skaraborg står väl rustad för att möta detta.

Banken har klarat perioden på ett mycket bra sätt men där det är tydligt att inbromsningen syns i våra olika affärsområden. Lånetillväxten är mer modest, amorteringstakten har ökat något och därmed är sparandet under kvartalet relativt oförändrat. Tillströmningen av nytt kapital på inlåningskonton likaså. Däremot ser vi en bra aktivitet från våra kunder där man med vår hjälp ser över sin ekonomiska situation med allt från långsiktigt sparande till försäkringsskydd. Vår affärsvolym ökade med 1,6% under kvartalet.

Bankens arbete med hållbarhet har fortsatt att intensifierats under inledningen på 2023 och banken har både klimatkompenserat och etablerat ett obligationsprogram med en grön låneram så att vi kan säkerställa finansiering av gröna projekt. Tydligt är att vi som sparbank har en naturlig hållning i att verka för långsiktighet och hållbarhet framåt för banken och våra kunder.

Vår revitalisering av våra bankkontor fortsätter och under 2023 är det dags för renovering av vårt kontor i Götene och till sist vårt kontor i Vara.

Sparbanken Skaraborg AB skapar samhällsnytta genom utdelning till Sparbanksstiftelsen Skaraborg, som i sin tur gör återinvesteringar inom vårt område i Skaraborg. Vi ser tydligt att vi som regional bank gjort skillnad bland våra föreningar i vårt verksamhetsområde.

Vi fortsätter hjälpa bankens många kunder med allt från rådgivning till lån, sparande och investeringar. Vi finns här fortsatt för våra kunder och medborgare. Det fysiska mötet med kund kompletteras också alltmer med digitala möten, som delvis är en effekt av den pandemi vi gått igenom, och som vi tror kommer vara ett mycket aktuellt alternativ framåt. Det blir också ett naturligt komplement till den tillgänglighet vi alltid bedrivit där möten med våra kunder betyder allt för oss.

Stort tack till alla våra kunder. Vi finns framåt som er finansiella partner när ni behöver det!

Skara 24 april 2023

Patrik Meijer

Verkställande direktör

Denna information är sådan information som Sparbanken Skaraborg AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 april 2023 kl.12:00.