Hjärtstartare till bygdegårdsföreningar i Sparbanken Skaraborgs verksamhetsområde

Om det värsta skulle hända kan en hjärtstartare i väntan på hjälp rädda ett liv. Därför återinvesterar Sparbanken Skaraborg, genom Sparbanksstiftelsen Skaraborg, i hjärtstartare till bygdegårdsföreningar

Hittills har 12 bygdegårdsföreningar beviljats återinvestering och man hoppas på att fler inkommer med ansökningar.

• En hjärtstartare kan vara skillnad mellan liv och död. Att kunna återinvestera i hjärtstartare runtom i vårt verksamhetsområde på platser där många människor rör sig känns väldigt viktigt, säger Liselotte Sterneborn, ordförande i Sparbanksstiftelsen Skaraborg.

Främmestads Bygdegård har nyligen installerat sin hjärtstartare intill entrén till bygdegården. Bygdegården har en central plats i samhället Främmestad och är ofta uthyrd för kalas, möten och andra sammankomster. Förhoppningen är såklart att hjärtstartaren aldrig behöver användas men om det skulle krävas, så finns den.

• Vi är otroligt tacksamma för hjälpmedlet. Det är något vi har önskat länge, men det har varit svårt att prioritera bland andra kostnader, säger Jan Lundin och Börje Henningsson, ideellt engagerade i föreningen.

Hjärtstartarna ska placeras utomhus och måste registreras i Hjärtstartarregistret, för att vara så tillgängliga som möjligt vid behov.

Eva Eriksson, verkställande tjänsteperson

0511-34 73 33, eva.eriksson@sparbanksstiftelsenskaraborg.se