Sparbanken Skaraborgs satsning ger hållbar finansiering för Skaraborg

Sparbanken Skaraborgs AB har av Nordic Credit Rating fått en rating med kreditbetyg A- med stabil outlook. Banken får även en kortsiktig rating med betyg N2.

NCR beskriver hur den långsiktiga ratingen speglar Sparbanken Skaraborgs starka kapitalposition, måttliga riskaptit, solida lokala marknadsposition och relationsbaserad utlåningsprofil.

Sparbanken Skaraborgs obligationsprogram med ett grönt ramverk är på plats sedan en tid tillbaka och det ger möjlighet för banken att emittera gröna obligationer, för att ge finansiering till sådant som kan bidra till hållbarhet i Skaraborg.

-Som lokal aktör på en marknad där tillväxten är stor bland företagen inom såväl industrin som lantbruket vill vi bidra till lokal utlåning med hjälp av bankens gröna ramverk och med fokus på energieffektivisering, gröna byggnader, ett hållbart skog - och lantbruk och förnybar energi. Vi vill ge goda förutsättningar till företagen att ställa om och verka framåt i en riktning som är bra ur både ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet säger Patrik Meijer, VD för Sparbanken Skaraborg AB.

Läs mer om ratingen hos Nordic Credit Rating

Fakta om Sparbanken Skaraborg

Vi finns i hjärtat av Skaraborg, vi har tillgängligheten, kompetensen och förståelsen för vad som gör skillnad, i små som stora frågor. Som kund hos oss är man del i något större, vi kan tack vare våra kunder årligen avsätta en del av vår vinst till vår ägarstiftelse som i sin tur återinvesterar i utvecklingsprojekt inom idrott, kultur, utbildning, näringsliv och forskning. Projekt som i sin tur gör det attraktivt att leva, bo och verka i Skaraborg.

Sparbanken Skaraborg har ca 120 anställda vid fyra kontor i Skara, Vara, Götene och Essunga och ägs till fullo av Sparbanksstiftelsen Skaraborg.