Sparbankernas företagskunder är nöjdast i Sverige

Bankernas förmåga att hålla en personlig kontakt, finnas nära kundens affär och vara tillgänglig gör den stora skillnaden hos företagskunderna, där dom som är kund i en sparbank nu ger högst betyg på kundnöjdheten.

Undersökningen SKI Bank genomförs årligen av Svenskt Kvalitetsindex sedan 1989. 58 av Sveriges Sparbanker har som grupp nöjdast kunder bland företagarna även i år. På privatsidan placerar sig sparbankerna som nummer två med näst bäst kundnöjdhet, i topp ligger övriga banker vilket är en sammanslagning av diverse nishbanker. I resultatet av undersökningen framkommer det att pandemin har satt sina spår och ändrat kundernas beteende, gränserna mellan kanaler och kontaktvägar till banken har suddats ut i kundens ögon. Kunden gör inte längre lika stor skillnad på att möta banken via ett telefonsamtal, i app eller chatt. Däremot förväntar man sig att banken finns tillgänglig snabbt och enkelt oavsett kanal, något som sätter högre krav på banken.

-Vi uppskattar att våra kunders beteenden ställer krav på oss, det är viktigt att vi lägger rätt fokus på det som efterfrågas och nyttjas. Vi är inne i en helt ny digital era där våra kunder inte längre bara kommer in genom dörrarna på våra kontor, nu finns det många vägar in till oss där utvecklingen och arbetet med vår och våra kunders närvaro i digitala kanaler har en hög prioritet säger Patrik Meijer, vd Sparbanken Skaraborg.

Relevans framför frekvens

Pandemin och digitaliseringen har påskyndat människors behov och intresse av en personlig anpassning och proaktiva rekommendationer. Undersökningen visar att kunderna önskar en relevans framför frekvens när det kommer till kontakt och erbjudanden från banken, något som andra branscher upplevs starkare inom.

Sparbanksidén om att vara en viktig del av samhället och låta bankens vinst göra nytta lokalt finns över hela landet där 58 sparbanker alla driver sparbank med stark lokal förankring. Hos Sparbanken Skaraborg är balansen mellan den digitala tillgängligheten och det personliga mötet fortsatt viktigt.

-Vi är både ödmjuka och tacksamma inför våra kunder, deras förtroende är det viktigaste vi har och vi är glada över att hålla en hög kundnöjdhet avslutar Patrik Meijer.

Om undersökningen

Svenskt Kvalitetsindex har mätt kundnöjdheten inom bankbranschen sedan 1989. Datainsamlingen för årets studie pågick under augusti månad 2021. Totalt samlades det in 8 681 intervjuer för privatmarknaden och 7 010 intervjuer för företagsmarknaden.