Sparbanksstiftelsen Skaraborg firar 20 år av lokal samhällsutveckling

Den 6 november 2000 registrerades Sparbanksstiftelsen Skaraborg, som stiftelse och som ägare till den lokala banken Sparbanken Skaraborg. Med uppgifterna att äga en bank med lokal förankring och bidra till tillväxt och utveckling inom bankens verksamhetsområde har stiftelsen under 20 år delat ut mer än 215 miljoner kronor till små som stora projekt i de fyra verksamma kommunerna. Samtidigt fyller sparbanksidén 200 år i Sverige. Detta kommer nu att firas.

- Framför allt firar vi alla de eldsjälar och lokala hjältar som finns runt om oss, eftersom det är dem som kommit på alla goda idéer som vi har fått vara med och förverkliga både genom stiftelsen och banken. Vi tror på att göra saker tillsammans och har gång på gång bevittnat vilken styrka som finns i det, säger Liselotte J Sterneborn, ordförande i Sparbanksstiftelsen Skaraborg och får medhåll från Patrik Meijer, VD i Sparbanken Skaraborg.

Sparbanksstiftelsen Skaraborg är ägare till Sparbanken Skaraborg, sedan år 2000, och ska genom ägandet verka för att sparbanksidéns grundläggande idéer och värderingar behålls och utvecklas. En viktig del i sparbanksidén är den lokala förankringen och att vara med i utveckling av näringsliv och samhälle. Det är ett lokalt kretsloppstänk - där insättarnas pengar går till lokal kreditgivning och bankens vinst stannar kvar på orterna. Detta bidrar till både ökad livskvalitet och lokal tillväxt.

- Under jubileumsåret vill vi göra det ännu tydligare att vi verkligen vill bidra till den lokala utvecklingen och därför kommer våra kunder att kunna nominera lokala föreningar och organisationer genom vår jubileumssatsning Kundmiljonen, fortsätter Liselotte.

Det kommer vidare att anordnas näringslivsfrukostar i de verksamma kommunerna där man vill lyfta frågan om hur man tillsammans kan bidra till ännu mera samhällsnytta. Jubileumsåret avslutas med en stor fest för kunder, allmänhet, föreningsliv och näringsliv i slutet av året. Mer information kommer att presenteras i bankens kanaler under året.

- Vi ser fram emot ett spännande år där vi hoppas på många intressanta möten och flera goda och samhällsutvecklande projekt. Det ska bli roligt att fira!, avslutar Patrik.

Information om Kundmiljonen

Genom Kundmiljonen vill vi ge våra kunder möjlighet att vara delaktiga i och påverka vårt arbete med att göra våra orter och samhällen bättre att bo, verka och leva i. Genom Kundmiljonen kommer 50 mottagare att kunna få 20 000 kronor vardera. Totalt kan upp till 1 miljon delas ut. Mer information om Kundmiljonen finns på sparbankenskaraborg.se/stiftelsen

Hanna Wallgren, kommunikationsstrateg
079-341 36 62, hanna.wallgren@sparbanksstiftelsenskaraborg.se

Sparbanksstiftelsen Skaraborg bildades år 2000 när Skaraborgs Läns Sparbank ombildades till aktiebolag och blev samtidigt ensam ägare till Sparbanken Skaraborg. Stiftelsen ska främja sparsamhet genom att som aktieägare i Sparbanken Skaraborg AB verka för att sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar bevaras och utvecklas. Företrädesvis inom bankens verksamhetsområde som är Skara, Vara, Götene och Essunga kommuner. Genom utdelning från banken kan stiftelsen lämna bidrag som främjar sparbankens och verksamhetsområdets utveckling.