Trygga din inkomst som pensionär

När året nu närmar sig sitt slut är det ingen tvekan om att det för många företagare varit ett annorlunda år, för somliga har pandemin slagit ut verksamheter helt och andra har kunnat utveckla och växa. För företagaren vars bolag går med ett positivt resultat finns det en sista sak som är viktig att tänka på innan årsskiftet.

I det vardagliga arbetet som entreprenör med fokus på att driva företaget framåt är det kanske lätt att inte tänka på framtiden efter arbetslivet, tiden som pensionär. En företagare kan idag påverka sin framtid och säkra en trygghet genom att avsätta pengar till sin tjänstepension. Det är en viktig aspekt att tänka på, till skillnad från när man är anställd hos någon så sätts det inte av tjänstepension till företagaren, den får företagaren själv se till att spara. Det är helt enkelt så att pengarna du sätter av idag tryggar din framtid.

För de allra flesta så handlar det inte bara om att leva livets glada dagar efter 65, utan om att vilja ha en levnadsstandard som inte avviker alltför mycket från dagens. Det kräver planering och ett tidigare sparande ger bättre förutsättningar att nå det önskade målet.

-Vi möter dagligen företagare som har tydliga mål och visioner för sitt företag men inte lika klara tankar för hur livet efter arbetslivet ska se ut, det vill vi ändra på och hoppas att alla företagare tar sig tid att fundera över frågan. Ta hjälp hos din bank för att reda ut just din situation, det finns mycket kompetens att dra nytta av för att säkra framtiden som pensionär säger Johnny Ingemarsson, affärschef företag på Sparbanken Skaraborg.

Viktigt om företagarens framtida pension

• Har du en låg lön eller ett litet överskott av näringsverksamheten, får du en liten allmän pension från staten. Du får också låg sjuk- och föräldrapenning. Ta ut marknadsmässig lön när du kan.
  • Som företagare måste du själv utforma den lösning som för nästan alla anställda finns reglerad i kollektivavtalet. Skaffa ett försäkringsskydd som åtminstone motsvarar det som en anställd får genom sitt kollektivavtal.

Johnny Ingemarsson

Affärsschef Företag