50-årsjubilerande Österlens konstrunda visas - i Stockholm

Report this content

I år firar Österlens konstrunda 50 år och Sparbanken Syd, evenemangets huvudsponsor, vill göra utställningen tillgänglig för fler genom att visa ett trettiotal utvalda verk på Nio Rum i Stockholm den 22 mars. Konstrundan, som anordnas av Östra Skånes Konstnärsgrupp, är ett årligt återkommande evenemang där lokala konstnärer öppnar upp sina ateljéer för allmänheten. Det här är första gången som deltagande konstnärer samlat visar sina verk på ett galleri i Stockholm.

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta bank och grundades för snart 200 år sen. De har i många år varit huvudsponsor till Österlens konstrunda. I år, när rundan firar 50 år, väljer de att bjuda in Stockholmare att se konstverken på en exklusiv förhandsvisning.

- Vi har vårt huvudkontor i Skåne men via våra digitala kanaler kunder över hela Sverige. Det är en självklarhet för oss att stötta lokala evenemang som Österlens Konstrunda. När Konstrundan nu fyller 50 år vill vi inspirera ännu fler att komma till Österlen och ta del av den fantastiska konsten, säger Andreas Narsell, marknadschef på Sparbanken Syd.

På Galleri Nio Rum deltar verk från bl a Niklas Alexandersson, Irene Trotzig och Ann Makander, och huvudsyftet är att uppmärksamma den kreativitet och det hantverk som frodas på Österlen.

- Vi har jobbat med att sprida Österlens konst i många år, men har alltid haft vårt fokus just på Österlen. Tack vare Sparbanken Syd kan vi nu låta boende i Stockholm få en förhandsvisning av vad som visas vid årets konstrunda, säger Susanne Lindblad, verksamhetschef på ÖSKG.

Utställningen visas för 250 inbjudna gäster den 22 mars.

För mer information, besök www.sparbankensyd.se eller www.oskg.nu

För att besöka eventet på Nio Rum, kontakta: Andreas Narsell, andreas.narsell@sparbankensyd.se eller 0702-31 14 30.