Framtidsfrågor lockar politiker och näringsliv till Åre

Report this content

19-20 mars 2010 genomförs den första upplagan av ”Tillväxtdagarna i Åredalen”. Huvudarrangören bakom evenemanget är Sparbankerna som tillsammans med Swedbank vill skapa ett forum för fri debatt kring lokal och regional tillväxt. Under dagarna kommer det att hållas en mängd seminarier och drygt 400 personer väntas delta.

– För Sparbanker är tillväxtfrågor en hjärtefråga eftersom en enskild sparbank är beroende av den lokala och regionala utvecklingen där den är verksam i. Jag hoppas därför att de här dagarna i Åre kan bli ett forum för politiker och näringsliv att mötas för att diskutera hur vi kan skapa mer tillväxt i hela Sverige, säger Öivind Neiman, vd Sparbankernas Riksförbund Sparbankernas riksförbund, som ser Tillväxtdagarna 2010 som första steget mot ett återkommande arrangemang som dessutom kan växa sig större på sikt. – Tillväxtdagarna kommer vara fyllda med diskussioner, debatter och utfrågningar. Jag hoppas att dessa dagar på sikt kan växa sig ännu större och bli ett återkommande inslag, ungefär som Almedalsveckan som hålls i Visby varje år, säger Öivind Neiman, VD för Sparbankernas Riksförbund. Till Åre kommer, förutom svenska toppolitiker och näringslivstoppar såsom Sven-Otto Littorin, Ewa Björling, Mats Odell, Wanja Lundby Wedin, Pär Nuder, Håkan Buskhe och Stefan Fölster även internationellt kända personer som Hollands fd premiärminister Wim Kok och Tyler Brulé, chefsredaktör för tidningen Monocle. Sammanlagt är det drygt 400 företrädare från finanssektorn, näringslivet och politiken som kommer till Åre i Jämtland för att diskutera hur vi får mer av lokal och regional utveckling. För program och ytterligare information: www.tillvaxtdagarna.se