60 000 kronor till fyra unga skidåkare

Under söndagen var det dags för Sparbanksstiftelsen Norrlands årliga stipendieutdelning till unga, lovande skidåkare i Västerbotten. Utdelningen ägde rum i Medborgarhuset i Vännäs.

Sparbanksstiftelsen Norrlands skidstipendium gick i år till Hugo Edmark (Lycksele IF Alpint), Moa Öhgren (UHSK Umeå Skidklubb), Saga Nilsson (Skellefteå Skidklubb) och Martin Blomberg (Lycksele IF Skidor). Tidigare år har prissumman varit 12 500 kr per stipendiat men i år har stiftelsen höjt beloppet till 15 000 kronor.

– Det gläder oss verkligen att kunna stötta några av Västerbottens unga idrottare på det här sättet, säger Anna Norberg, stipendieutdelare och styrelseledamot i stiftelsen. Vi hoppas att det ska uppmuntra dem till fortsatt satsning och framgång. Alla fyra visar på stort engagemang och de är väldigt goda förebilder för yngre aktiva, vilket vi också värdesätter hos våra stipendiater.

Skidstipendiet, i likhet med stiftelsens övriga stipendier och stöd, går inte att ansöka om. Stiftelsen har ett nära samarbete med en rad aktörer i regionen och tillsammans letar de aktivt upp och håller koll på potentiella stipendiater.

Mottagarna ska enligt kriterierna vara mellan 17 och 19 år, ha en stark anknytning till Västerbotten och vara något av ambassadörer för idrotten och stipendiets riktlinjer. Det är inte bara de bästa årsresultaten som belönas. Stor vikt läggs också vid sportsligt uppträdande och förmågan att kämpa och satsa på sin idrott.

På bilden:
Saga Nilsson och Martin Blomberg fanns på plats i Vännäs och tog emot utmärkelserna. Hugo Edmark och Moa Öhgren var på läger och de representerades därför av sina föräldrar.

Anna Norberg, Sparbanksstiftelsen Norrland
anna.norberg.lycksele@gmail.com

För högupplösta bilder:
Jenny Lundmark, Henson
jenny.lundmark@hensonpr.se

______________________________________

Sparbanksstiftelsen Norrlands huvudändamål är att främja sparsamhet i Sverige. Som ägare i Swedbank arbetar vi för att bevara och utveckla sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar och för att Swedbank ska vara ett attraktivt alternativ på kreditmarknaden. Genom att arrangera aktiviteter kring ekonomiska frågor samt stötta och stimulera samhällsutvecklingen kan vi främja såväl sysselsättning som serviceutbud och tillväxt i vår region. Tillsammans med våra samarbetspartners delar vi årligen ut stöd inom områdena kultur, skididrott, ungt företagande och näringsliv.