60 000 kronor till unga skidtalanger från Vindeln, Skellefteå och Umeå

Adam K Nilsson, Elin Henriksson, Jens Junes och Matilda Saalo är årets mottagare av Sparbanksstiftelsen Norrlands stipendium till unga skidtalanger i Västerbotten. Stipendiet uppgår till 15 000 kronor per person.
– De här fyra ungdomarna är alla väldigt ambitiösa och goda förebilder för de yngre åkarna i sina klubbar – både på det privata och idrottsliga planet, säger Maria Hedblom, vd Sparbanksstiftelsen Norrland.

För tionde året i rad delar Sparbanksstiftelsen Norrland ut stipendium till unga, lovande skidåkare i Västerbotten för att motivera, premiera och uppmuntra dem att fortsätta satsa på sina idrotter.

Årets mottagare är:

• Adam K Nilsson, Vindelns IF Alpina (alpint)
  • Elin Henriksson, Skellefteå SK (längdskidor)
  • Jens Junes, IFK Umeå (längdskidor)
  • Matilda Saalo, Alpina Klubben Skellefteå (alpint)

Skidstipendiet, i likhet med stiftelsens övriga stipendier och stöd, går inte att ansöka om. Sparbanksstiftelsen Norrland har ett nära samarbete med olika lokala aktörer och tillsammans letar de aktivt upp och håller koll på potentiella stipendiater.

– Det är fantastiskt att följa deras utveckling. Med det här stipendiet kan vi ge dem bättre ekonomiska förutsättningar men även självförtroende de dagar när det kanske går lite tyngre eller när resultaten inte blir som de förväntar sig, säger Maria Hedblom.

Mottagarna ska enligt kriterierna vara mellan 17 och 19 år, ha en stark anknytning till Västerbotten och vara något av ambassadörer för idrotten och stipendiets riktlinjer. Det är inte bara de bästa årsresultaten som belönas. Stor vikt läggs också vid sportsligt uppträdande och förmågan att kämpa och satsa på sin idrott.

Maria Hedblom
Vd Sparbanksstiftelsen Norrland
maria.hedblom@sparbanksstiftelsennorrland.se
________________________________________

Sparbanksstiftelsen Norrlands huvudändamål är att främja sparsamhet i Sverige. Som ägare i Swedbank arbetar vi för att bevara och utveckla sparbanksrörelsens grundläggande idéer och värderingar och för att Swedbank ska vara ett attraktivt alternativ på kreditmarknaden. Genom att arrangera aktiviteter kring ekonomiska frågor samt stötta och stimulera samhällsutvecklingen kan vi främja såväl sysselsättning som serviceutbud och tillväxt i vår region. Tillsammans med våra samarbetspartners delar vi årligen ut stöd inom områdena kultur, skididrott, ungt företagande och näringsliv.