1,5 miljoner kronor till mobilspelsföretag

Sideline Labs är ett Sundsvallsbaserat företag som utvecklar sociala sportspel för mobilen. Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse investerar nu 1,5 miljoner kronor i företaget för att stötta utvecklingen av deras första mobilspel.

Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse arbetar för att främja långsiktig regional utveckling i Västerbottens och Västernorrlands län och hjälper därför nystartade företag med kapital, kunskap och ett stort nätverk.
– Vi har stor tilltro till teamet bakom Sideline Labs och deras affärsidé. Vi är så glada över att kunna bidra till deras fortsatta arbete och hjälpa dem att nå ut på marknaden med sitt första mobilspel, säger Maria Hedblom, vd för Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse.
Mobilspelet går under namnet Sideline Unit och är ett amerikanskt fotbollsspel för både iOS och Android. Spelaren börjar med att träna och kan sedan bilda ett lag ihop med 25 till 30 andra spelare.

Även Almi Invest går in med kapital för att Sideline Labs ska kunna gå vidare med sin marknadsintroduktion. Lanseringen är beräknad till andra halvåret 2019.
Under våren 2019 ska Sideline Labs delta i The Game Incubator i Skövde. Det är en organisation som hjälper sina medlemmar att etablera sig i spelbranschen. De har tidigare arbetat med bland andra Coffee Stain Studios och deras framgångsrika Goat Simulator.

Sideline Labs grundades av Stefan Sångberg och Joakim Bodin. Företaget består i dagsläget av fem medarbetare med bas i Sundsvall.

Maria Hedblom, vd, Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse

_________________________________________________________