Idunn Norsjö Wine har vision om att göra Norrland till nästa stora vinregion

Idunn Norsjö Wine & Co producerar ekologiskt vin på vildplockade blåbär och lingon. De vill ta vara på norra Sveriges naturresurser med visionen att göra Norrland till nästa stora mat- och vinregion. Nu investerar Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse 1 240 000 kronor i företaget.
– Norrland kan bli framtidens Napa Valley, berättar medgrundaren Li Holmberg.

Bara några få procent av alla bär i norra Sveriges skogar blir plockade varje år. Genom att tillverka högkvalitativt, ekologiskt bärvin på vildplockade blåbär och lingon vill grundarna av Idunn Norsjö Wine, Li Holmberg och Lars Normark, ta vara på skogens resurser och göra Norrland till nästa stora mat- och vinregion.

– Vi vill bli världens mest hållbara vinproducent. Eftersom vi inte behöver odla våra råvaror minimerar vi miljöpåverkan, och vi ser oanade möjligheter att utvecklas givet de naturresurser som finns. Ingen har tidigare lyckats göra bärvin av så hög kvalitet att det kan ersätta vin på druva. Det är med våra fantastiska blåbär och lingon, nytänkande och kunskap från Kanada som vi har lyckats, berättar Li.

Idag producerar Idunn Norsjö Wine cirka 20 000 flaskor av fint blåbärs- och lingonvin, att köpa i ett 70-tal butiker runtom i Sverige. Lovorden strömmar in från såväl privatpersoner som vinkännare. Nu är siktet inställt på övriga Norden och Europa, något som kommer kräva kapital, förklarar Li.

– Vi har fått erbjudanden från investerare tidigare men det är viktigt för oss att hitta en partner med rätt värderingar. När vi först började prata med SNR kändes det rätt, de har en lokal förankring och ett intresse för det som finns i Norrland. Investeringen möjliggör att vi kan öka produktionen, utveckla vår produkt och vår marknad, berättar hon.

Enligt Johan Duvdahl, ordförande för Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse, är Idunn Norsjö Wine ett företag som passar väl ihop med stiftelsens filosofi och förväntningar.

– Vi tror på Norrland och på Li och Lars. De skapar jobbtillfällen i inlandet, har en vision centrerad kring hållbarhet och lokal utveckling, och tar vara på resurser som annars går till spillo. Det är ett vinnande koncept och vi ser fram emot att följa deras medvetna och energiska satsning att nå ut med sina produkter, berättar Johan.

Maria Hedblom, vd Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse

Johan Duvdahl, ordförande Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse

Li Holmberg
li.holmberg@idunnwine.se

_____________________________________________

Om Idunn Norsjö Wine & Co
Idunn Norsjö Wine & Co producerar premiumviner på vilda blåbär och lingon från de norrländska skogarna. I sitt vineri i Norsjö i Västerbotten producerar företaget idag sex viner varav fyra torra matviner och två aperitifer. Idag finns deras viner på ett stort antal Systembolagetbutiker och ett 10-tal topprestauranger i Sverige. Bakom företaget står Lars Normark och Li Holmberg.

Om Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse