Serieentreprenör i Jörn miljonsatsar i Combolt

Report this content

Skellefteåbaserade Combolt har fått stor uppmärksamhet för sin revolutionerande fästanordning som kan ersätta traditionella muttrar. Nu får företaget ytterligare kapital och kunskap när entreprenören och riskkapitalisten Örjan Berglund i Jörn investerar en miljon kronor i företaget.

Under 2014 tog Combolt hem segern i tävlingen ”Vinn ett aktiebolag” i Skellefteå, med en helt unik innovation som har potential att ersätta muttrar inom alltifrån ventilation och bygg till stora industrier. Den unika lösningen har fördelen att snabbt appliceras och dessutom hålla bra även när den utsätts för vibrationer. Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse gick 2018 in med 900 000 kronor i Combolt och stiftelsens vd Maria Hedblom är positiv till Örjan Berglunds satsning i bolaget:
– Det är bra få in fler ägare i företaget och jag är övertygad om att Örjan med sitt entreprenörskap blir en stark och engagerad delägare i Combolt.

Investerar i människan bakom
Örjan Berglund har stort engagemang i att finansiera företag som ska ha antingen hela eller delar av sin verksamhet i Jörn. Investeringen i Combolt menar han handlar om såväl företagets innovatör och upphovsman Alexander Harpa, som själva produkten.
– När jag investerar gör jag det i personer, speciellt när det gäller mindre företag. Därför känns det självklart att investera i Combolt, eftersom Alexander är en ung och mycket strukturerad innovatör med framtiden för sig. Att produkten dessutom har en stor potential att förnya industrin ser jag som en bonus, säger Örjan Berglund.

Stöd från en erfaren ”superentreprenör”
Combolt har redan genomfört utvecklingsarbete och tester av produkten, vilket betyder att investeringen framför allt kommer att användas till att komma ut på marknaden.
– Nu ska vi ut och leverera det marknaden efterfrågar. Men för mig är det framför allt en möjlighet att få in Örjan, som med sin kunskap, drivkraft och erfarenhet är värd mer än något annat. Han är verkligen en superentreprenör i mina ögon och en riktig förebild, så jag ser fram emot en lärorik resa tillsammans, säger Alexander Harpa.

För ytterligare information:
Maria Hedblom, vd Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse
 maria.hedblom@sparbanksstiftelsennorrland.se

Alexander Harpa, ägare Combolt AB
alexander@combolt.se

___________________________________________________________

Sparbanksstiftelsen Norrlands Riskkapitalstiftelse verkar för att främja regional utveckling i Västerbottens och Västernorrlands län. Genom att investera i aktieposter hjälper vi nystartade företag i vår region. Den främsta målsättningen med våra investeringar är inte att maximera avkastningen i form av pengar utan att vara en kraft som verkar för långsiktig regional utveckling.

Taggar: