Sparbanksstiftelserna garanterar sin andel i Swedbanks nyemission

Report this content

Sparbanksstiftelserna, som utgörs av elva sparbanksstiftelser samt det av dem helägda Sparbanksstiftelsernas Förvaltnings AB, har beslutat att garantera sin andel i Swedbanks nyemission som tillkännagavs idag.

Samtidigt har stiftelserna tecknat avtal om att överlåta teckningsrätter motsvarande 30,2 miljoner nya aktier till Folksam.

Sparbanksstiftelserna kommer att teckna 27,5 miljoner nya aktier för ett belopp om 1,3 mdr kr. Teckningskursen är satt till 48 kr per ny aktie och villkoren är en ny aktie på två gamla. Förvaltningsbolaget har fått ett lånelöfte om 1 miljard kr hos Folksam.

Efter nyemissionen kommer Sparbanksstiftelsernas innehav i Swedbank att uppgå till 143 miljoner aktier motsvarande 18,5 procent av aktiekapital och röster. Före transaktionen uppgick andelen till 22,4 procent.

-Vi tror starkt på Swedbank och har därför tillstyrkt att skjuta till ytterligare kapital, även om bankens kapitaltäckning är tillräcklig dessförinnan. Den här nyemissionen kommer att stärka bankens förtroende i det oroliga läge som råder på finansmarknaderna. En del av våra teckningsrätter överlåter vi till Folksam, men stiftelserna kommer även fortsättningsvis att vara Swedbanks största ägare, säger Ingrid Dahlberg, ordförande för Sparbanksstiftelsernas Förvaltnings AB.

Swedbank håller presskonferens kl 09:30 på Brunkebergstorg 8, Stockholm. Sparbanksstiftelsernas Förvaltnings AB:s ordförande Ingrid Dahlberg och verkställande tjänsteman Björn Kårfalk kommer att närvara vid presskonferensen.