Sparetime hjälper stressade personer i den nya ekonomin

Report this content

Sparetime hjälper stressade personer i den nya ekonomin Det nystartade svenska conciergeföretaget Sparetime hjälper kunskapsföretag att bli en attraktivare arbetsplats där personalen trivs och får tid över till fritid och familj. Sparetime erbjuder både personliga tjänster som hämtning av bilen på verkstaden, semesterplanering och städning i hemmet samt företagstjänster som frukostmöten, nöjesbokningar och friskvård. Beställning sker via Sparetimes Internetlösning. I styrelsen sitter bland andra Ulf Dahlsten, VD Icon Medialab. Styrelseordförande är Margareta Leijonhufvud, skattechef Nordbanken. Den svåraste frågan för företag inom kunskapsintensiva, expansiva branscher är att rekrytera och behålla personal. Två av Sparetimes grundare har arbetat inom IT- och webbranschen de senaste åren och såg behovet av en mer flexibel och individanpassad personalvård. - Vi har själva "levt på jobbet" och vet vilka konsekvenser det ger av överfyllda tvättkorgar och spända nackmuskler. Med Sparetime vill vi hjälpa de nya kunskapsföretagen att bli sundare och ge personalen mer tid att må bra när de väl är lediga, säger Anki Skoog, Marknadschef Sparetime. Sparetime vänder sig till företag som verkar inom expansiva och kunskapsintensiva branscher, först och främst inom finans, konsult, IT- och Internet samt reklam. I stockholmsområdet handlar det om 28 000 företag med 121 000 anställda. Företaget beställer sina personalvårdande tjänster via Sparetimes hemsida: (www.sparetime.se). Förutom bokningstjänsten blir det i framtiden även möjligt att via Internettjänstens databas se erbjudanden, kolla status på tjänsterna och betala för dem. Databasen kommer även att innehålla en påminnelsetjänster för till exempel personalens födelsedagar. Sparetime koordinerar sedan utifrån onlinebeställningen samtliga tjänster åt företaget. Detta sker med hjälp av partners inom de områden som företaget efterfrågar - Sparetime fungerar som företagets förlängda arm när det gäller personalvård. Vår internetlösning och vårt samarbete med partners gör att vi är flexibla. Vill ett företag ha en egen husmor på kontoret så fixar vi det, säger Jenny Helin, VD Sparetime. Sparetime planerar att öppna tre kontor i Europa under det första verksamhetsåret. Omsättning beräknas uppgå till 40 miljoner kr. Fakta om personerna bakom Sparetime Anki Skoog Ekonomie magister, Stockholms Universitet och UCLA, Los Angeles. Arbetade senast på Intelligence som senioranalytiker inom Internetområdet. Jenny Helin Ekonomie magister, Stockholms Universitet och UCLA, Los Angeles.. Arbetade senast på Icon Medialab, var ansvarig för Corporate Identity på sex marknader i Europa. Sofia Egeholm Grundskolelärare i hemkunskap och engelska. Arbetade senast som lärare i Enskede, Stockholm. För ytterliga information kontakta: Anki Skoog, Sparetime, 08- 84 23 63, 0706-74 24 84, anki@sparetime.se Lotta Balodis, presskontakt, Dist, 08-458 04 37, lotta@dist.se Sparetime är ett nätverksbaserat conciergeföretag som hjälper kunskapsföretag att bli en attraktivare arbetsgivare. Detta görs genom en helhetslösning inom två områden; individanpassade personliga tjänster samt personalevenemang & tjänster som skapar trivsel på arbetsplatsen Några av företagets samarbetspartners är Roberts Coffee, Absolut Rent, Rosenserien och Högdalstvätten. Sparetime planerar att öppna kontor på tre orter i Norden under det första verksamhetsåret då omsättning beräknas uppgå till 40 miljoner kr. Styrelseordförande är Margareta Leijonhufvud, skattechef Nordbanken och en av styrelsemedlemmarna är Ulf Dahlsten, VD Icon Medialab. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00360/bit0001.DOC http://www.bit.se/bitonline/2000/03/23/20000323BIT00360/bit0002.pdf