• Spärrservice/

Ny undersökning visar: 8 av 10 föräldrar oroliga för sina barns säkerhet. SpärrService lanserar trygghetspaket för barn och unga mellan 7 och 15 år

Report this content

En ny undersökning från säkerhetsföretaget Securia visar att 8 av 10 föräldrar är oroliga för sina barns säkerhet då de är utanför hemmet. Stora orosmoment är situationer då barnet befinner sig i folksamlingar med risk att villa bort sig och står utan möjlighet att ta kontakt. Mobiltelefonen är en viktig länk mellan föräldrar och barn, men tappas ofta bort. Mot bakgrund av detta lanserar nu Securia Trygghetspaktet som underlättar för barn och unga mellan 7 och 15 år att få tillbaka borttappade värdesaker.

Störst oro framkallar, enligt undersökningen, situationer när barnet riskerar att bli utsatt för fysiskt våld, är ute i trafiken på egen hand eller ägnar sig åt aktiviteter med hög skaderisk. Därefter kommer risken att villa bort sig och inte ha möjlighet att ta kontakt. Enligt undersökningen är därför mobiltelefonen en viktig länk mellan oroliga föräldrar och deras barn. Knappt hälften av de svarande (49,2 %) svarar att mobiltelefonen är en viktig praktisk lösning då barnet är stort nog att ha en egen mobil. Synen på lämplig ålder för att få en egen mobil varierar, men en övervägande del av de svarande (45,5 %) anser att 11 år eller äldre är en lämplig ålder. – Jag måste säga att vi som säkerhetsföretag blev förvånade över att majoriteten av föräldrar avvaktar till barnet har fyllt elva år med första mobiltelefonen. Med Trygghetspaketet hoppas vi kunna underlätta för barn och unga att hålla koll på sina värdesaker och exempelvis slippa stå utan mobiltelefon när den behövs som mest. I den ålder då föräldrarna oroar sig för sina barn som mest är barnen också som mest benägna att tappa sina ägodelar. Trygghetspaktet ska fungera som ett extra stöd i många föräldrars redan oroliga vardag, säger Daniel Elfvendahl, VD för Spärrservice. Daniel Elfvendahl får medhåll från Katerina Janouch, författare till boken Tonår – vägen till vuxenlivet: – Om barnet till exempel går ensamt till och från kompisar och skola är mobilen ett utmärkt redskap både för barnet och för oroliga föräldrar. Dock om barnet är litet, så kommer mobilen eller hemnyckeln eller vilken ny ägodel det nu kan vara förmodligen någon gång att slarvas bort. Om undersökningen: Undersökningen, som besvarades av 2 227 föräldrar i ett riksrepresentativt urval, genomfördes under september 2009 av alltombarn.se på uppdrag av SpärrService.

Taggar: