SPCS-Gruppens kvartalsrapport januari-mars 2001

SPCS-Gruppens kvartalsrapport januari-mars 2001 SPCS-Gruppen gjorde en vinst före skatt på 5,2 miljoner norska kronor första kvartalet i år - en förbättring med 2,2 MNOK jämfört med samma period i fjol. Resultatförbättringen är dels resultatet av ett framgångsrikt arbete med att bevaka företagets stora andelar av en stagnerad marknad, dels målmedvetna besparingar. På det viset blev effekten av att rörelseintäkterna minskade från 94,4 till 93,7 MNOK begränsad. Rörelseresultatet visar rent av på en förbättring - från 3,6 till 4,3 MNOK jämfört med första kvartalet 2000. I Norge har SPCS-Gruppen allra tydligast fokuserat på att minska kostnaderna och generera vinst snarare än tillväxt. De minskade kostnaderna är resultatet av att antalet anställda reducerats från 232 vid utgången av första kvartalet i fjol till 173 per det första kvartalet 2001. I Sverige har omsättningsutvecklingen legat stilla under det första kvartalet 2001 jämfört med motsvarande period i fjol. Eftersom kostnaderna minskats har resultatet före skatt förbättrats från 8,5 till 12,8 MNOK. Som en följd av omstruktureringen av SPCS Global Systems har antalet anställda i Sverige minskat från 167 till 152. Flertalet av de anställda arbetar inom Scandinavian PC Systems, där antalet anställda ökat något under första kvartalet. För att ytterligare stärka ställningen på marknaden har Scandinavian PC Systems, som är marknadsledande på ekonomiprogram till mindre företag, intensifierat insatserna mot redovisnings- och revisionsbyråer. I och med lanseringarna av programmen SPCS Analys och SPCS Koncern har man nu en komplett programserie för redovisningsbranschen. SPCS-Gruppen ingick under det första kvartalet ett fusionsavtal med Visma ASA, vilket sedermera antogs på bolagsstämman den 27april. Fusionen förväntas vara genomförd under juli månad 2001. Det fusionerade bolaget stärks såväl kompetensmässigt som finansiellt. Detta skapar grunden för en snabbare internationell expansion inom utvalda sektorer. SPCS-Gruppens kassabehållning var 137,9 MNOK vid utgången av det första kvartalet och soliditeten är mycket god. För ytterligare information kontakta SPCS-Gruppens koncernchef Hans Christian Qvist, telefon +47 2315 8165, mobil +47 9288 2000 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00250/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/05/08/20010508BIT00250/bit0001.pdf