Världens första sociala sportapp lanseras

Report this content

Den 9 januari lanseras Speaser – en social app för alla sportintresserade. Och idén är unik, Speaser är gratisappen som tar det som är spännande med en bettingapp och plockar bort nackdelarna. I en enda app får man de senaste sportnyheterna samtidigt som man chattar, utmanar och jämför matchresultat med sina kompisar utan att behöva blanda in pengar.

Det svenska startup-bolaget Speaser vill förändra hur man följer sport och interagerar med sina vänner. Lösningen är en app som gör sport mer spännande, utmanande och mer lättillgänglig. Appen finns på 24 språk, både för iOS och Android.

Sport förenar människor
Sport är fantastiskt, det tillför spänning och glädje i livet.
– Det finns miljarder sportintresserade människor där ute och vi vill föra dem samman, säger Fanny Drape, vice vd på Speaser.

Speaser är den första appen som kombinerar ett socialt flöde, matchresultat och vadslagning, och är helt gratis. Användarna får uppdateringar från alla relevanta matcher i alla större sporter från hela världen. De kan chatta med sina vänner och utmana varandra om vem som tippar rätt på kommande matchresultat. Det är dessutom användarna själva som skapar utmaningarna, väljer vilka matcher som ingår och vad priset är. Allt sammanställs i statistik, så kallade hitrates, så att användarna enkelt kan jämföra sina resultat med topplistan, eller appens wall of fame. Hitrates baseras på alla utmaningar och matcher de har varit med och tippat på och kan ständigt förbättras.

Att utmana sina vänner eller tippa på matchresultat är i sig inget nytt, men Speaser gör det enklare och roligare med livescore, tabeller och statistik.  Genom att lyfta användarna på appens wall of fame sporras man att förbättra sin hitrate och ständigt fortsätta tävla.

Stor skillnad mot bettingapp
Skillnaden från vanliga bettingappar är stor. I de flesta fall handlar betting om att satsa pengar, det vill Speaser ändra på. Det finns massvis av sportintresserade som gillar att tippa matcher men inte vill eller kan spela om pengar. I Speaser utmanar man sina vänner, men bestämmer själv vad vinsten är. Det kan vara äran eller bara en fika på stan.
– Speaser behåller den roliga delen i betting, vi har bara tagit bort nackdelen – kravet om pengar, säger Fanny Drape och fortsätter: Det finns flera länder där spel om pengar är förbjudet, det här är ett roligt alternativ för dem. Istället för pengar eller priser kan man tävla om vems hitrate som är bäst.

För mer information:
Per Drape