Inbjudan presskonferens Special Olympics Stockholm 2012

Report this content

Varm välkommen till Stockholms Stadion tisdag 5 juni kl. 09:20 för en presskonferens med anledning av dagens stora event – Special Olympics Stockholm 2012. Följande personer deltar på presskonferensen och är tillgängliga för frågor och fotografering:

• Lena Adelsohn Liljeroth - Idrottsminister
• Torsten Karlsson - President Special Olympics Sweden

Presskonferensen hålls i Torben Grut-salen på Stockholms Stadion omedelbart efter invigningen av Special Olympics Stockholm 2012.

Vänligen anmäl intresse att närvara vid presskonferensen till Emelie Hedegärd på följande sätt:

Emelie Hedegärd
e-post: emelie.hedegard@angseliusronn.se
Telefon: 46 (0)702 855724

Om Special Olympics
Special Olympics är en internationell organisation som är öppen för alla idrottare med en utvecklingstörning. Organisationen grundades 1968 av Eunice Kennedy Shriver och är sedan maj 2009 en del av Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté. Förra året åkte 7 500 aktiva och 25 000 volontärer från hela världen till Special Olympics World Summer Games i Aten. I år kommer 250 elever från tre gymnasiesärskolor i Stockholm att delta i Special Olympics Stockholm 2012. Special Olympics vänder sig till personer med utvecklingsstörning främst på bredd- och motionsnivå och den högsta nivån man kan tävla inom internationellt är Special Olympics World Games och i Sverige de Nationella Spelen. Special Olympics World Games arrangeras var fjärde år, med både sommar- och vinterspel. För mer information se www.specialolympics.se

Om Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté
Svenska Handikappidrottsförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté (SHIF/SPK) är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador eller utvecklingsstörning inom 18 idrotter.
SHIF/SPK har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. SHIF/SPK innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. SHIF/SPK leder arbetet med Special Olympics, som främst är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning. För mer information se www.handikappidrott.se

Taggar: