20 000 insamlade glasögon skickas till utvecklingsländer

I december månad förra året genomförde Specsavers tillsammans med Lions Sverige en riksomfattande insamling av begagnade glasögon. Syftet med kampanjen var att förse utvecklingsländer med synhjälpmedel och professionell synvård. Nu är kampanjen över, bågarna tvättade, glasstyrkan mätt och de 20 0000 insamlade glasögonen på väg.

50 LIONS-klubbar i Sverige lyckades under december månad samla in hela 20 000 begagnade glasögon.

- Att få in så många begagnade glasögon på bara en månad är anmärkningsvärt för oss. Som ideell organisation är vi beroende av människors engagemang och generositet – och där fick vi verkligen utdelning. Det var också värdefullt att samarbeta med Specsavers som har resurser och kanaler att nå fler. Nästa steg är att resa ner till utvecklingsländerna och prova ut glasögonen på plats, säger Maud Nordell, informatör på Lions i Sverige.

Så gick det till

Under perioden 6-23 december 2010 fick alla som handlade glasögon på Specsavers 300 kronor i rabatt om de lämnade in sina gamla glasögon. För varje kund som köpte glasögon under kampanjperioden skänkte Specsavers dessutom 3 kronor till Lions – pengar som används till resebidrag för de optiker som just nu provar ut glasögonen på plats. Tanken är att samarbetet ska upprepas i december månad varje år. I år skickades glasögonen till Tanzania, Peru, Guatemala och Bolivia.

- Det ligger centralt i Specsavers affärsidé att synvård och synhjälpmedel ska vara tillgängligt för alla – inte bara för dem som har råd. Det är en väldigt positiv känsla att veta att vi faktiskt bidragit till att förändra människors liv, säger Anna Lindblad, Informationschef på Specsavers.

För mer information kontakta:
Anna Lindblad, PR- och informationschef Specsavers
anna.lindblad@specsavers.se
Mobil: 0706-739 029

Maud Nordell, Redaktör/Informatör, Lions Sverige
Mail: thelion@lions.se
Tel: 08-744 59 00 – anknytning 2

Om Specsavers:
Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1400 optikbutiker med cirka 26000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland , Spanien och Australien. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder där de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 100 butiker i Sverige.

Taggar: