EN AV TIO BILFÖRARE KÖR I BLINDO

73 procent av svenskarna använder synhjälpmedel. 10 procent av dem kör bil utan något synhjälpmedel alls – trots att de själva anser att de behöver det. Av de som bär glasögon lämnar var sjätte bågarna hemma när det sätter sig framför ratten – men när samma personer går på bio sitter glasögonen på näsan. Siffrorna kommer från en färsk Sifoundersökning som beställts av optikkedjan Specsavers. Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, kommenterar: – Att se tillräckligt bra är en fundamental sak när man kör bil, en självklarhet för att kunna styra ett fordon. Vad många inte tänker på är att en dålig eller begränsad syn gör föraren trött – vilket är direkt skadligt i trafiken. Det här gäller även personer med mindre synfel. TV:n prioriteras Ser man till svenska glasögonbärare visar undersökningen att mer än var sjätte person struntar i glasögonen när de kör bil. Desto fler, 88 procent, använder däremot glasögonen framför tv:n eller bioduken. – Resultatet är förvånande; om man vet att man behöver sina glasögon för att se på film borde man också känna med sig att glasögonen behövs framför ratten, kommenterar Stefan Jernberg, optiker på Specsavers. Det finns cirka 6,1 miljoner körkort i Sverige idag och när vi kör bil står synen för ungefär 90 % av sinnena som används. För att få köra personbil i Sverige krävs en uppnådd synskärpa på minst 0,5 med eller utan synhjälpmedel. Om gränsen inte nås kan personens körkort återkallas efter anmälan från läkare.* Fakta om undersökningen Sifoundersökningen genomfördes i mars 2010 på uppdrag av Specsavers med över 2100 tillfrågade svenskar. *Information är hämtad från: Transportstyrelsen: Statistik över körkortsinnehavare efter åldersgrupp Körkortonline.se: Teori Transportstyrelsen: Vägverkets föreskrifter (VVFS 2008:158 ändrade genom VVFS 2008:166) om medicinska krav för innehav av körkort m.m. Transportstyrelsen: Regeringsuppdrag om läkares skyldighet att anmäla olämpliga förare