Ingen kvalitetsskillnad på glasögon från Sveriges optiker

En undersökning av kvaliteten på glasögon genomförd av Sveriges tekniska forskningsinstitut, avfärdar myten om att det finns stora skillnader på glas och bågar från olika optiker. Studien visar att kvaliteten är praktiskt taget identisk på produkterna från 13 olika optikkedjor i Sverige, Norge och Danmark.

Om kvalitet är ditt främsta kriterium för val av optiker, kan du välja fritt bland alla de största optikkedjorna i Sverige. Kvaliteten på glas och bågar är så gott som identisk, enligt en undersökning genomförd i Norden av Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP). - Det är viktigt för Specsavers att en gång för alla kunna slå fast att det inte finns några skillnader i kvalitet på glasögon från svenska optiker. Nu visar en undersökning som gjorts av Skandinaviens ledande oberoende tekniska institut att kvaliteten är praktiskt taget den samma hos optikerna i Norden. Därför kan vi fokusera på att konkurrera inom andra områden, t.ex. låga priser och kundservice, säger Hans-Jörgen Brandt, informationschef Specsavers Sverige Undersökningen gjordes med två anonyma ”kunder” som handlade glasögon hos 13 olika optikkedjor i Sverige, Norge och Danmark. De köpte ett par glasögon vardera i varje butik och dessa genomgick sedan rigorösa analyser på SP:s laboratorier i Borås. Analyserna inkluderade kontroll av att kunderna fått korrekt anpassade glasögon. Dessutom undersöktes glasens optiska kvalitet och bågarnas mekaniska precision och hållbarhet. ”Sammanfattningsvis gäller att kvaliteten hos de provade glasögonen på det hela taget är jämförbar, med endast små mätbara skillnader i de olika testen. Vidare kunde inga systematiska kvalitetsskillnader upptäckas mellan glasögonen inköpta hos de olika optikkedjorna” konstaterar Sveriges tekniska forskningsinstitut i sin slutrapport. Testerna gjordes med två olika par glasögon från varje optikkedja, med bågar av antingen plast eller metall. Under flera år har Specsavers utmanat övriga optikkedjor och kunnat glädja sina kunder med låga priser. Trots stora prisskillnader på produkterna som köpts av de anonyma ”kunderna” fokuserade undersökningen enbart på glasögonens kvalitet för att undvika misstänksamheter mot slutsatserna. En sammanfattning av undersökningarna i Sverige, Norge och Danmark finns på www.specsavers.se För mer information, vänligen kontakta: Hans-Jörgen Brandt, Informationschef Specsavers Sverige Tfn-nummer: 0709-51 98 04 E-post: hj.brandt@specsavers.se Om kvalitetsundersökningen: Kvalitetsundersökningarna i Sverige, Norge och Danmark genomfördes av Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP) och presenterades i juni 2006 (Sverige), februari 2009 (Norge) och november 2009 (Danmark). Rapporterna beställdes och betalades av Specsavers, som inte på något sätt påverkat undersökningarnas metoder eller slutsatser. Analyserna beställdes för att kunna ge en neutral och oberoende jämförelse av kvaliteten på glasögon på den skandinaviska marknaden. Sveriges tekniska forskningsinstitut är en internationellt ansedd organisation som ägs av svenska staten. Metod: De optiska testerna innefattade sfär, cylinder, axel och jämnhet liksom optiska centrens avstånd och positioner (baseras på bärarens pupillavstånd), transmittans (ljusgenomsläpp), reflektans (glasets förmåga att reflektera ljus) och brytningsindex. De skillnader som registrerades var så pass obetydliga att inga glasögon i testet kunde anses som bättre eller sämre utifrån detta. De mekaniska provningarna innefattade en kontroll av inslipning (inglasning) och bryggornas robusthet, reptålighet hos glasen samt vibrationstest. Inte heller här kunde några signifikanta skillnader upptäckas mellan glasögonen. Glasögonen inhandlades av SP:s egen personal i kedjornas butiker. SP:s utsända hade med sig ett eget recept och sina nuvarande glasögon till butiken, och bad om att få ett par med styrka enligt receptet och i liknande modell för att göra testet så objektivt som möjligt. För att testet skulle mäta kvalitet ur ett konsumentperspektiv har SP konsulterat oberoende optiker under undersökningens gång. Sveriges tekniska forskningsinstitut (SP): Sveriges tekniska forskningsinstitut är ett internationellt ledande forskningsinstitut. SP skapar, använder och förmedlar internationellt konkurrenskraftig kompetens för utveckling och utvärdering av teknik, material, produkter och processer. SP är moderbolag i en koncern innefattande sex dotterbolag med sammanlagt ca 950 medarbetare. Svenska staten är ägare till samtliga aktier i SP. Institutet har många verksamhetsområden och är bl.a. nationellt mätcentrum i Sverige, med expertis inom mätteknik och kalibrering. För mer information om SP, gå in på www.sp.se.