Mer än var femte bilförare upplever att de ser för dåligt i sommartrafiken

PRESSMEDDELANDE 2009-07-07 Hur säkra är de svenska semestervägarna? – Mer än var femte bilförare upplever att de ser för dåligt i sommartrafiken Juli är Sveriges stora semestermånad då stora delar av svenska folket ger sig ut på vägarna för att fira semester med familj och vänner. En SIFO-undersökning* som optikföretaget Specsavers har låtit göra visar att så många som 22 procent av bilisterna har upplevt att deras bristande syn gör att de inte känner sig säkra bakom ratten. Att köra bil i trafiken kräver koordination mellan olika sinnen. Nästan 90 procent av informationen som en bilförare tar in under körningen kommer från synen. Om förarens förmåga att tolka omgivningen påverkas negativt kan det således få förödande konsekvenser. I sällskap med erfarenhet gör ett bra synfält det möjligt att tidigt upptäcka föremål i periferin och har även betydelse för bedömning av hastighet och avstånd. – Synproblem kommer smygande och det är vanligt att bortförklara dem istället för att ta varningssignalerna på allvar. Nedsatt syn kan förutom begränsat synfält och synskärpa även leda till irritation i ögonen, huvudvärk eller trötthet vilket i sin tur påverkar förarens komfort och säkerhet, säger Jan-Erik Erixon, legitimerad optiker Specsavers. Även trafiksäkerhetsorganisationen Motormännen ser problematiken med att svenskar testar sin syn för sällan. – Det borde vara lika självklart att regelbundet kontrollera synen, som att kontrollera att bilen är trafiksäker på den årliga besiktningen. Bilbälte är en självklarhet men säkerhetstänkandet har inte riktigt fått fäste när det kommer till synen, säger Niklas Stavegård, Trafiksäkerhetsansvarig Motormännen. Tips: Så håller du ögongen i trim vid bilkörning Alla vet att kroppen mår bra av motion och att det är nyttigt att ta regelbundna pauser när man kör bil länge. Vad många inte tänker på är att också ögonen kan må bra av gymnastik – därför har Specsavers tagit fram en enkel ögongympa som kan få ögat att orka med ännu fler motorvägsmil: • Blinka ordentligt 5-10 ggr (detta för att när du koncentrerar dig på vägen så blinkar du mer sällan och därmed torkas ögonen ut och de blir trötta och irriterade). • Fokusera blicken växelvis på långt och kort avstånd några gånger, för att ställa om skärpan eftersom du länge enbart har koncentrerat blicken på långt håll. • Stanna till bilen, gnugga handflatorna tills de blir varma, luta armbågarna mot underlag och vila ögonen mot de varma handflatorna. Blunda och slappna av i ca 30 sekunder. Ökad komfort och säkerhet Dessutom finns ett antal enkla knep för att göra sommarens bilkörning trevligare och säkrare: • Håll alltid vindrutan ren, både på insidan och på utsidan. • Se till att alla lampor/strålkastare på bilen är rena och hela. • Var extra uppmärksam när du kör från ett upplyst område till ett mörkare (t.ex. tunnlar) så att ögonen hinner anpassa sig. • Titta aldrig direkt mot mötande trafik för att undvika bländning av strålkastare vid mörkerkörning. • Glöm inte solglasögon när solen kräver det. För glasögonbärare kan ett par slipade solglasögon vara att rekommendera. Polariserande solglas är bra för att reducera irriterande och störande reflexer. • Var uppmärksam på förändringar i synförmågan och testa synen regelbundet. • Sök professionell hjälp om ögonen blir trötta eller irriterade eller om huvudvärk kommer krypande i samband med bilkörning. Om du är glasögonbärare • Se alltid till att hålla glasen rena – ha med en putsduk och putsspray i bilen. • Ha alltid med ett extra par glasögon, speciellt inför bilsemestern eller långkörning – glasögon kan gå sönder. • En behandling som tar bort reflexer på glaset samt minskar reflexer från billyktor är alltid att rekommendera, särskilt när du kör mycket i mörker. Om du är kontaktlinsbärare • Tänk på att speciellt luftkonditionering torkar ut ögonen - se alltid till att ha ögondroppar med dig mot torra ögon. Specsavers och Motormännens synpatrull Tillsammans med Motormännen finns Specsavers ute på de svenska vägarna under sommarmånaderna. På plats från Specsavers kommer då en optiker att finnas som erbjuder bilförarna ett syntest som enkelt visar om personen i fråga är i behov av ökad synkorrigering. Genom detta initiativ hoppas Specsavers öka svenska bilisters medvetenhet om att bristande synkorrigering kan innebära en trafiksäkerhetsrisk. * SIFO-undersökning genomförd på uppdrad av Specsavers mars 2007, 1361 respondenter För mer information, vänligen kontakta: Niklas Stavegård, Trafiksäkerhetsansvarig Motormännen Tfn-nummer: 0703-55 59 39 E-post: niklas.stavegard@motormannen.se Jan-Erik Erixon, Legitimerad optiker, Specsavers Tfn-nummer: 0706-01 64 44 E-post: jan-erik.erixon@specsavers.se Hans-Jörgen Brandt, informationschef Specsavers Tfn-nummer: 0709-51 98 04 E-post: hj.brandt@specsavers.se Om Specsavers Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1000 optikbutiker i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Australien. Företaget är marknadsledande med 35 procent av marknaden i Storbritannien och på Irland. I maj 2007 blev Specsavers för sjätte året i rad utnämnt till ”Most trusted brand of opticians” av brittiska konsumenter i tidningen Reader´s Digest. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Bolaget säljer nio miljoner par glasögon per år och genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har över 80 butiker i Sverige. Konceptet innebär transparens i prissättningen där priset alltid avser glas och båge, en tydlig prisstruktur i fasta intervall från 495 upp till 1 995 kronor och kontaktlinser från 99 kronor per månad. I sortimentet återfinns bland annat FCUK, Red or Dead, Ben Sherman, Missoni och Tommy Hilfiger samt egna märket Osiris.