Optikkedjan Specsavers växer i vikande konjunktur – ökade omsättningen med 15 procent under 2008

Under 2008 omsatte Specsavers Optik i Sverige 626 miljoner kronor, en ökning med 83 miljoner kronor eller 15 procent i jämförelse med 2007. Specsavers är inne i en mycket stark tillväxtfas med 14 nyöppnade butiker under året. Det är betydligt fler nyöppningar än någon av konkurrenterna i branschen. Och ambitionsnivån för 2009 är fortsatt hög, under året planerar optikkedjan att öppna ytterligare 20 nya butiker. Dessutom kommer Specsavers att genomföra omfattande prissänkningar med start i februari med syfte att ytterligare stärka sitt erbjudande.

Under 2008 har Specsavers Optik öppnat 14 butiker, och finns nu representerade med 82 butiker från Ystad i söder till Boden i norr. Den kraftiga expansionen har gjort att Specsavers nu är branschens näst största aktör med cirka 20 procent av den svenska optikmarknaden (baserat på antal kunder enligt TNS Gallup). Och trots tuffa tider så står man fast vid en fortsatt aggressiv expansionstakt. Under 2009 planeras ytterligare 20 nyöppningar, något som kan jämföras med att företaget enligt plan ska öppna tio nya butiker per år. Expansionen kommer även att innebära en hel del nyanställningar under året. - Att vi trots en vikande konjunktur lyckas öka omsättningen med 15 procent känns mycket roligt. Vi ser det som ett kvitto på att vårt erbjudande med modeglasögon av hög kvalitet till konkurrenskraftiga priser går hem hos svenska folket, säger Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers. Specsavers framtidstro speglar sig även i en offensiv marknadssatsning under 2009. Marknadsinvesteringarna planeras att öka med 27 procent i jämförelse med 2008. Dessutom kommer optikkedjan att göra betydande prissänkningar. Kompletta glasögon, som tidigare har kostat 495 kronor, kommer att sänkas till 395 kronor. Startpriset på erbjudandet två glasögon till priset av ett kommer att sänkas till 795 kronor från dagens 995 kronor. - När vi ser att många aktörer har dragit i bromsen så lägger vi istället in en högre växel. Vår snabba expansion, både i Sverige och globalt sett, har gett oss möjlighet att pressa inköpspriserna. Detta vill vi att våra kunder ska ta del av, glasögon har länge varit alldeles för dyrt på den svenska marknaden, fortsätter Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers. I Sverige är omkring sex miljoner personer i behov av synhjälpmedel och branschen omsätter totalt cirka sex miljarder kronor per år. Sedan Specsavers gjorde sitt intåg på den svenska marknaden för fem år sedan har mycket hänt. Nya aktörer har etablerats och marknadsföringsinvesteringarna har generellt ökat med nästan 70 procent. Snittpriset på att par glasögon har sjunkit vilket även återspeglar sig i svenskarnas köpbeteende. Specsavers kunder har en återköpscykel på i snitt drygt två år vilket kan jämföras med branschgenomsnittet som ligger på drygt tre år. För mer information, vänligen kontakta: Anders Zanton, marknadschef Specsavers Tfn: +46 70 951 98 01 alt. +46 31 771 98 00, anders.zanton@specsavers.se