Optikkedjan Specsavers växer när branschen står stilla

Resultatet för 2009 var det bästa någonsin för Specsavers i Sverige. Nu satsar Specsavers ännu hårdare för att bli nummer ett i branschen. Samtidigt visar en ny Sifo-undersökning att allt fler svenskar nu satsar på en glasögongarderob.

Under 2009 omsatte Specsavers Optik i Sverige 710 miljoner kronor, en ökning med 84 miljoner kronor eller 13 procent i jämförelse med 2008. Specsavers är inne i en mycket stark tillväxtfas med 17 nyöppnade butiker under året. Kundtillströmningen är fortsatt hög med en ökning på hela 14 procent jämfört med föregående år. Det är ett mycket starkt resultat under ett år då optikbranschen endast ökade med 2,2 procent (Källa: SCB) - Siffrorna visar att vi lämnar ett riktigt bra år för Specsavers. Trots den internationella finanskrisen ökar både vår totala försäljning och antalet kunder. Det visar att vårt koncept attraherar nya kunder. Den insikten ger oss mod och kraft att fortsätta vår expansion och öppna på nya spännande platser i landet, säger Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers. För 2010 är ambitionsnivån fortsatt hög. Tillväxten av nya butiker fortsätter med minst ett femtontal nyöppningar. Specsavers strategi att gasa i lågkonjunktur ger flertalet nya arbetstillfällen på de orter där man väljer att etablera sig. - Vi vill självklart att alla konsumenter ska ha nära till en Specsaversbutik. Därför fortsätter vi att täcka de vita fläckar på den svenska kartan där vi ännu inte finns, fortsätter Henrik Wiberg. Färsk SIFO: vi har råd med fler bågar Enligt en färsk SIFO-undersökning, genomförd av Specsavers bland 1641 respondenter, använder nästan var tredje svensk (32 procent) fler glasögon nu än för fem år sedan. På följdfrågan; hur det kommer sig, svarar 30 procent av dessa att man har råd tack vare optikernas olika ”fler-för-priset-av- ett erbjudande”.