Rör inte Köp-två-betala-för-en: Tar strid för klassiskt marknadsföringsbudskap

I en inlaga till Marknadsdomstolen vill optikkedjan Specsavers att domstolen ska klargöra var gränserna för marknadsföringslagen går, och hur det klassiska marknadsföringsuttrycket Köp två, betala för en! får användas. - Marknadsföringen i vår bransch måste vara glasklar. Därför är det viktigt att reagera när reklam inte håller vad den lovar, säger Specsavers Sverigechef, Henrik Wiberg.

Bakgrunden är att ett optikföretag under en längre tid använt sig av budskap och formuleringar som Specsavers anser strider mot marknadsföringslagen. Trots ett flertal påstötningar har bolaget vägrat ändra alla oriktiga formuleringar vilket gör att Specsavers nu känner sig tvingat att koppla in Marknadsdomstolen. - Det är naturligtvis olyckligt att behöva dra saker till sin spets på det här viset, men vi är övertygade om att allt som riskerar att skada förtroendet för branschen, även påverkar oss negativt. Därför agerar vi. Konsumenterna måste helt enkelt kunna lita på annonser från optikföretagen, oavsett vem som står som avsändare, förklarar Henrik Wiberg. Han är också rädd för att det finns en uppenbar risk att aktörerna sammanblandas när man marknadsför sig med identiska budskap. Särskilt när man, som i just det här fallet, inte vill stå upp för andemeningen i ett så etablerat uttryck som Köp-två-betala-för-en. - Konkurrens är självklart sporrande och gynnar konsumenterna, men att säga en sak och sälja en annan strider mot marknadsföringslagen. Att missbruka budskapet skadar inte bara optikbranschen utan kan på sikt skada hela handeln, anser Henrik Wiberg. - Köp-två-betala-för-en, är ett klassiskt uttryck, oavsett om det gäller glasögon eller kläder. Därför kommer nog många att vara intresserade av vad Marknadsdomstolen kommer fram till.