Specsavers ger fler chans att starta eget – 20 nya butiker planeras runtom i Sverige

Det går fortsatt bra för optikkedjan Specsavers. Sedan starten i Sverige 2004 har Specsavers i dagsläget 100 butiker från Ystad i söder till Gällivare i norr. Samtliga drivs av enskilda företagare i franchiseform. Nu avslöjar Specsavers sina expansionsplaner som ska ge fler entreprenörer möjlighet att driva eget och samtidigt ge svenska folket tillgång och närhet till prisvärda glasögon.

- Franchisekonceptet har varit oerhört framgångsrikt. Vi ger många duktiga entreprenörer möjlighet att få driva en egen verksamhet under ett etablerat och tydligt koncept, säger Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers.

Planen är att expandera med 20 nya butiker. Specsavers strategi att gasa i lågkonjunktur ger flertalet nya arbetstillfällen på de orter där man väljer att etablera sig.

- Kunderna fortsätter strömma till oss. Det visar att vårt koncept attraherar nya kunder. Den insikten ger oss mod och kraft att fortsätta vår expansion och öppna på nya spännande platser i landet. Vi vill självklart att alla konsumenter ska ha nära till en Specsaversbutik. Därför fortsätter vi att täcka de vita fläckar på den svenska kartan där vi ännu inte finns, fortsätter Henrik Wiberg.

De orter där Specsavers nu planerar att öppna nya butiker är:

Arvika, Bollnäs, Eskilstuna, Frölunda Torg, Gislaved, Göteborg, Helsingborg, Kiruna, Kungälv, Laholm, Lidingö, Linköping, Lund, Malmö, Mariestad, Mora, Norrköping, Partille, Sala, Söderhamn, Vetlanda, Vänersborg, Västerås, Västervik, Åkersberga och Örebro.

Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers

henrik.wiberg@specsavers.se

Tel 0702-647500

Hans-Jörgen Brandt, Informationschef Specsavers

hj.brandt@specsavers.se

Om Specsavers

Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1400 optikbutiker med cirka 26000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland , Spanien och Australien. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder där de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 100 butiker i Sverige.