Specsavers inviger hundrade butiken

Resultatet för 2009 var det bästa någonsin för optikkedjan Specsavers i Sverige och tillväxten fortsätter. Nu öppnar företaget sin hundrade butik. Butiken invigs måndag den 10 maj på Stenungstorg i Stenungsund.

- Under de senaste tre åren har vi gått från 57 till hundra butiker. Men vi nöjer oss inte med det, inom två år ska vi vara störst på den svenska optikmarknaden. Etableringen i Stenungsund är ett viktigt steg för att uppnå det målet, säger Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers. Under 2009 omsatte Specsavers Optik i Sverige 710 miljoner kronor, en ökning med 84 miljoner kronor eller 13 procent i jämförelse med 2008. Specsavers är inne i en mycket stark tillväxtfas med fortsatt hög kundtillströmning. - Trots den internationella finanskrisen ökar både vår totala försäljning och antalet kunder. Den insikten ger oss mod och kraft att fortsätta vår expansion och öppna på nya spännande platser i landet, säger Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers. För 2010 är ambitionsnivån fortsatt hög. Tillväxten av nya butiker fortsätter med minst ett femtontal nyöppningar. - Vi vill självklart att alla konsumenter ska ha nära till en Specsaversbutik. Därför fortsätter vi att täcka de vita fläckar på den svenska kartan där vi ännu inte finns även efter vi invigt butik 100, konstaterar Henrik Wiberg Invigningen av Specsavers hundrade butik sker i Stenungsund den 10 maj klockan 11.00. Medverkande är bland annat Specsavers svenska och nordiska ledning.