Stark sommar för optikkedjan Specsavers

PRESSMEDDELANDE 2009-08-12 Stark sommar för optikkedjan Specsavers - Ökade antalet kunder med drygt 25 procent under juni och juli Specsavers fortsätter sin framgång på den svenska optikmarknaden och gör en rekordsommar. Under juni och juli månad ökade optikkedjan antalet kunder med 26 respektive 25 procent i jämförelse med motsvarande månader 2008. Under samma period ökade optikkedjan sin försäljning med sju respektive 12 procent. Sommarmånaderna innebar kraftig kundtillströmning och ökad försäljning för Specsavers. Den starka tillväxten speglar sig även i optikkedjans marknadsandel. I juni 2009 hade Specsavers en marknadsandel på 20 procent, vilket kan jämföras med 12 procent motsvarande period året innan. Dessa siffror tyder på att Specsavers är på god väg att uppnå sitt mål att ta över marknadsledarrollen på den svenska optikmarknaden. - Det känns mycket roligt att så många nya svenska glasögonbärare har fått upp ögonen för Specsavers och vår affärsidé - att sälja glasögon av hög kvalitet till ett bra pris. Detta sporrar oss i vårt fortsatta arbete mot att bli marknadsledare på den svenska optikmarknaden, säger Specsavers Sverigechef Henrik Wiberg. Specsavers har idag 85 butiker från Ystad i söder till Boden i norr. Under hösten planerar optikkedjan att fortsätta sin expansion. 25 nya butiker ska vara öppnade innan 2009 är slut. - Trots tuff konkurrens och svag konjunktur väljer vi att stå fast vid en fortsatt aggressiv expansionstakt. Vår ambition är att alla svenskar ska ha möjlighet att köpa högkvalitativa glasögon som inte kostar skjortan, fortsätter Henrik Wiberg. För mer information, vänligen kontakta: Henrik Wiberg, Sverigechef Specsavers Tfn-nummer: 0702-64 75 00 E-post: henrik.wiberg@specsavers.se Hans-Jörgen Brandt, informationschef Specsavers Tfn-nummer: 0709-51 98 04 E-post: hj.brandt@specsavers.se Om Specsavers Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1000 optikbutiker i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Australien. Företaget är marknadsledande med 35 procent av marknaden i Storbritannien och på Irland. I maj 2007 blev Specsavers för sjätte året i rad utnämnt till ”Most trusted brand of opticians” av brittiska konsumenter i tidningen Reader´s Digest. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Bolaget säljer nio miljoner par glasögon per år och genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har över 80 butiker i Sverige. Konceptet innebär transparens i prissättningen där priset alltid avser glas och båge, en tydlig prisstruktur i fasta intervall från 395 upp till 1 995 kronor och kontaktlinser från 99 kronor per månad. I sortimentet återfinns bland annat FCUK, Red or Dead, Ben Sherman, Missoni och Tommy Hilfiger samt egna märket Osiris.