Stort intresse att bli Årets Glasögonbärare

PRESSMEDDELANDE 2009-07-13 Stort intresse att bli Årets Glasögonbärare Intresset för tävlingen ”Årets glasögonbärare” har i år varit stort. Mer än 12 000 har röstat på nära 1000 inlämnade bidrag. Under maj och juni månad har kvinnor och män mellan 18-30 år haft chansen att anmäla sig till och tävla i den svenska uttagningen av tävlingen. Till Specsavers årliga tävling har nu svenska folket röstat fram 50 semifinalister av de ca 840 personer som alla ville bli ”Årets glasögonbärare”. - Det känns otroligt kul att intresset för tävlingen är så stort. Nu märks det verkligen att vårt jobb med att försöka uppmärksamma och uppmuntra glasögonbärande som något mer än ett nödvändigt ont verkligen har börjat ge frukt, säger Eva-Lisa Steen, trendexpert och franchisetagare på Specsavers. Under juli månad kommer det svenska folket tillsammans med en speciellt utvald jury att rösta fram tio finalister. De får sedan tävla i Sverigefinalen under Specsavers ”Glasögongala” i Stockholm den 11 september. Vinnaren blir Sveriges representant vid den internationella finalen ”Specswearer of the Year” i London i oktober. I första priset ingår bl.a. ett års modellkontrakt med MOT Models och en resa till Barbados för två. Övriga länder som deltar är Nederländerna, Irland, Storbritannien, Danmark, Finland och Norge. Juryn för den svenska finalen består av Nina Johansson från Aftonbladet Sofis Mode, Håkan Isaksson från TV4, Stefan Nilsson från Trendgruppen och Eva-Lisa Steen, trendexpert och franchisetagare Specsavers. Tävlingen ”Årets glasögonbärare” hittar du på http://www.swoty.se För mer information, vänligen kontakta: Eva-Lisa Steen, trendexpert och franchisetagare Specsavers Telefon: 0709-51 55 71 E-post: trendexperten@specsavers.se Hans-Jörgen Brandt, informationschef Specsavers Tfn-nummer: 0709-51 98 04 E-post: hj.brandt@specsavers.se Om Specsavers Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1000 optikbutiker i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland, Spanien och Australien. Företaget är marknadsledande med 35 procent av marknaden i Storbritannien och på Irland. I maj 2007 blev Specsavers för sjätte året i rad utnämnt till ”Most trusted brand of opticians” av brittiska konsumenter i tidningen Reader´s Digest. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Bolaget säljer nio miljoner par glasögon per år och genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har över 80 butiker i Sverige. Konceptet innebär transparens i prissättningen där priset alltid avser glas och båge, en tydlig prisstruktur i fasta intervall från 495 upp till 1 995 kronor och kontaktlinser från 99 kronor per månad. I sortimentet återfinns bland annat FCUK, Red or Dead, Ben Sherman, Missoni och Tommy Hilfiger samt egna märket Osiris.