Undersökning i Råd & Rön visar:Specsavers är billigaste kontaktlinsoptikern

Specsavers är den optikerkedja som har Sveriges billigaste kontaktlinser. Det visar en undersökning som konsumenttidningen Råd&Rön publicerat nyligen. - Att köpa sina linser hos en optiker är enda sättet att säkerställa att man har rätt sorts linser och att ögat mår som det ska, säger Ulrik Bengtsson, legitimerad optiker och produktchef på Specsavers i Sverige

Konkurrensen bland de som säljer kontaktlinser är stor. Den som köper linser kan välja på att besöka en fysisk butik med legitimerad optiker eller att handla via Internet. De absolut billigaste linserbjudandena går att hitta i floran av Internetbutiker. Att köpa kontaktlinser via Internet är dock behäftat med vissa begränsningar. - Ofta tror de som handlar linser att det är mycket billigare att handla på Internetbutiker men Råd & Röns undersökning visar att skillnaden inte är så stor. För några kronor mer får konsumenten bemötande av en optiker med allt vad det innebär av professionell kunskap om hur ögat fungerar ihop med kontaktlinser, konstaterar Ulrik Bengtsson. Råd och Röns undersökning visar klart att Specsavers är den av de tre stora aktörerna bland svenska optikerkedjor som har bäst priser i genomsnitt när det gäller kontaktlinser. Specsavers priser ligger snarare på en nivå som går att jämföra med Internetbutikerna. - Vi vet att vi ligger bra till prismässigt och den här undersökningen verifierar det. Dessutom adderar vi mervärde i form av den kliniska kunskap som våra optiker ger sina kunder, säger Ulrik Bengtsson För mer information vänligen kontakta: Hans-Jörgen Brandt, informationschef Specsavers Telefon: 0709-51 98 04 E-post: hj.brandt@specsavers.se Specsavers är ett familjeägt företag som grundades 1984 på Guernsey. Företaget har över 1400 optikbutiker med cirka 26000 medarbetare i Storbritannien, Irland, Nederländerna, Sverige, Norge, Danmark, Finland , Spanien och Australien. Specsavers har revolutionerat optikmarknaderna i de länder där de närvarar genom en kombination av lågt pris och kvalitet. Genom att bågar och glas köps in direkt från tillverkare kan Specsavers erbjuda kunderna produkter av hög kvalitet till fördelaktiga priser. Specsavers har 95 butiker i Sverige. Konceptet innebär transparens i prissättningen där priset alltid avser glas och båge, en tydlig prisstruktur i fasta intervall från 395 upp till 1 795 kronor och kontaktlinser från 99 kronor per månad. I sortimentet återfinns bland annat FCUK, Red or Dead, Ben Sherman, Missoni och Tommy Hilfiger samt egna märket Osiris.