Delårsrapport januari - september

Report this content

Delårsrapport januari - september 1998 Försäljnings- och resultatutveckling Koncernen Koncernens nettoomsättning uppgick till 2 609 (2 714) Mkr under årets första nio månader. Exklusive avyttrade enheter och valutaeffekter ökade netto- omsättningen med 5 procent. Koncernens rörelseresultat före jämförelsestörande poster ökade till 169 (117) Mkr och resultatet efter finansiella poster var 182 (81) Mkr. Koncernens nettoresultat var 110 (48) Mkr. Affärsområden Spectra Precision: Den totala efterfrågan på Spectra Precisons marknader fortsatte att minska till följd av avmattningen i Asien. Trots detta ökade fakturerad försäljning exklusive valutaeffekter med 3 procent. Faktureringen av laserinstrument för byggnadsindustrin, helautomatiska lantmäteri-instrument och styrsystem för entreprenadmaskiner ökade jämfört med föregående år. Omsättningen steg i såväl Nordamerika som i Europa men minskade i de flesta länder i Asien. Rörelseresultatet uppgick till 57 (48) Mkr och var för det tredje kvartalet 23 (16) Mkr. Den förbättrade resultattrenden härrör från volymökning, nya produkter och sänkta kostnader. Industrial Measurement: Faktureringen exklusive valutaeffekter minskade med 3 procent. Vägnings- och kraftmätningsinstrument visade en fortsatt ökning till följd av ökade leveranser från BLH Electronics i USA. Rörelseresultatet uppgick till 23 (28) Mkr, bestående av en förbättring för BLH Electronics och en resultatminskning för övriga företag inom affärsområdet. Spectra-Physics Lasers: Faktureringen uttryckt i USD ökade med 9 procent och var i det tredje kvartalet oförändrad jämfört med motsvarande kvartal föregående år. Under året ökade faktureringen av halvledarbaserade lasrar med 16 procent och svarade för 45 (42) procent av den totala faktureringen. Den lägre tillväxttakten under 1998 för halvledarbaserade lasrar är hänförlig till den globala avmattningen i marknaderna för hårddiskar och halvledare samt den minskade efterfrågan från tryckeri-industrin. Leveranserna av konventionella lasrar steg med 5 procent till följd av fortsatt stark efterfrågan på lasrar för medicinsk tillämpning och för forskning. Faktureringen steg i Nordamerika och Europa medan den minskade i Japan. Såväl valutasituationen i Japan som de makroekonomiska förhållandena i Asien fortsatte att ha en negativ effekt på faktureringen till denna region. Rörelseresultatet uppgick till 70 (63) Mkr. Pharos Marine: Faktureringen var oförändrad jämfört med föregående år och rörelseresultatet blev -7 (-6) Mkr. Den tidigare aviserade koncentrationen av verksamheten till USA fortskrider planenligt. Nettokostnaden för denna omstrukturering beräknas bli noll. FLIR Systems: Resultatandelen från FLIR Systems uppgick till 30 Mkr. Redovisad resultatandel i FLIR har beräknats på ett innehav av 35 procent i FLIR. Jämförelsestörande poster För innevarande år består dessa poster av engångsvinster på 9 Mkr från den vid årets början fullföljda nyemissionen inom Spectra-Physics Lasers samt 5 Mkr i samband med avyttring av cirka hälften av Spectra-Physics aktieinnehav i PSC Inc. i USA. Föregående år redovisades under denna rubrik engångsintäkt från förlikning i rättstvist (112 Mkr) samt engångskostnad från återköp av optioner (144 Mkr). Finansiell ställning Koncernens nettoskuld exklusive Spectra-Physics Lasers uppgick till 137 Mkr jämfört med 192 Mkr vid senaste årsskifte. I juli erhöll Spectra-Physics 40 Mkr från FLIR utgörande betalning av lån till Agema. Soliditeten steg och uppgick till 62 procent. Denna kvartalsrapport är ej granskad av bolagets revisorer. Stockholm den 4 november 1998 Spectra-Physics AB (publ) Lars Spongberg Verkställande direktör Bokslutskommuniké publiceras 1999-02-26 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/11/04/19981104BIT00230/bit0001.xls Tabellark http://www.bit.se/bitonline/1998/11/04/19981104BIT00230/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/11/04/19981104BIT00230/bit0003.pdf