Dr. Katarina Svanberg utsedd till medicinsk rådgivare i SpectraCure

Katarina Svanberg, professor i onkologi vid Skånes universitetssjukhus i Lund, har av bolagsstyrelsen utsetts till medicinsk rådgivare till SpectraCure AB. Katarina Svanberg är en av grundarna av SpectraCure. Till de formella uppgifterna för den medicinska rådgivaren hör bland annat att granska kvalitetssäkringsarbetet kring de medicintekniska produkterna och att bistå vid planering av kliniska studier.

Planering av kliniska studier är högaktuellt för SpectraCure då företaget står inför start kliniska studier i USA och Kanada för behandling av återfall av prostatacancer. Studierna, som kommer att omfatta fas I och fas II, har godkänts av amerikanska FDA.

VD Masoud Khayyami hälsar Katarina Svanberg välkommen i rollen som medicinsk rådgivare. Katarina Svanberg är utöver rollen som professor i onkologi bland annat ordförande i Lunds medicinska lasercentrum och medlem i många internationella vetenskapliga och medicinska rådgivande kommittéer i Europa och USA. Hon har nyligen belönats med en ”Lifetime Achievement Award” av amerikanska National Institute of Health (NIH).

För ytterligare information se SpectraCures hemsida eller kontakta Masoud Khayyami, VD SpectraCure AB,

Masoud Khayyami,

VD SpectraCure AB (publ)

E-post: mk@spectracure.com

Hemsida: www.spectracure.com

Om SpectraCure:

SpectraCure bildades 2003 som ett spin-off från Lunds Universitets avdelningar för medicinska lasertillämpningar och fysik. Bolaget är fokuserat på cancerbehandlingar med medicintekniska system med laserljuskällor och fotoreaktiva läkemedel, vilket benämns som “Interstitial Photodynamic Therapy”, PDT. Denna behandlingsmetodik är lämplig för interna solida tumörer av olika slag, t.ex. prostata och bukspottkörtel, men även andra indikationer som cancer i huvud och hals. Bolaget har kommit långt i sin utveckling och tar nu in kapital inför genomförandet av fas-1 och planerade fas-II studier i människa. Preliminär första listningsdag på Aktietorget är den 29:e juni.