Patent för engångsartikel beviljat i Indien

Patentverket i Indien har beviljat ett patent för en engångsartikel som används i samband med SpectraCures teknik för behandling av prostatacancer med fotodynamisk tumörbehandling (PDT). Den sterila engångsartikeln består av en kombinerad införselnål och optisk fiber som används för att leverera laserljuset till cancertumören inne i kroppen.

SpectraCures vd Masoud Khayyami har tidigare beskrivit betydelsen av patentet:

– Det är strategiskt viktigt att ha ett bra patentskydd på den här tekniken. Engångsartiklar är en del av SpectraCures affärsmodell som innebär att sälja behandlingspaket för varje patient, snarare än att bara sälja själva laserinstrumentet.

Patentet innebär att enbart SpectraCures sterila engångsfibrer kan användas vid behandlingen. Det ger möjlighet för SpectraCure att ha full kontroll över användning och betalning av behandlingsmetoden. Indien är en av världens ledande producenter av medicinska engångsprodukter, och därför är det värdefullt att ha patentskydd för innovationen i Indien.

Patentet är sedan tidigare beviljat i EU, Kanada och Kina.