Reflektioner från PDT-PDD 2020

SpectraCure har medverkat vid årets upplaga av kongressen PDT-PDD Update som företagssponsor. PDT Update hålls normalt vartannat år, och alternerar mellan kongresscenter i Frankrike och Tyskland. Kongressen täcker alla aspekter av fotodynamisk behandling och diagnostik, från grundläggande forskning till kliniska erfarenheter. 2020 års konferens, som hållits den 5–6 november, genomfördes helt digitalt på grund av covid-19-situationen.

SpectraCure hade ett virtuellt utställningsbås i den digitala utställningsmiljön. I 3D-miljön har deltagarna kunnat röra sig fritt mellan utställarna och kunnat lyssna på de vetenskapliga föredragen.

SpectraCures CTO Johannes Swartling lyssnade på några av de mest intressanta föredragen under konferensen. En hel session ägnades åt dosimetri och interstitiell PDT, vilket är ett av de områden SpectraCure är ledande inom. En forskargrupp nära knuten till Princess Margaret Cancer Centre i Toronto som SpectraCure samarbetar med presenterade nya rön inom behandling av lungcancer och hjärntumörer. Andra intressanta resultat presenterades av en grupp vid Dartmouth College i USA som SpectraCure länge har haft band till. Gruppen har i prekliniska försök visat att PDT kan förbättra effekten av konventionell kemoterapi vid cancer i bukspottkörteln, om PDT-behandlingen utförs före kemoterapin.

Utöver detta presenterades en rad resultat inom bland annat hjärntumörterapi, urologi och huvud- och halscancer. Exempelvis presenterade en forskargrupp vid Ludwig-Maximilians Universitet i München resultat från en studie på patienter med lågrisk-prostatacancer med Tookad, där man visade sänkta PSA-värden och få biverkningar.

– Även om resultaten från gruppen i München är gjorda på en annan patientkategori än den som SpectraCure siktar på, så är det positivt att andra forskargrupper bekräftar att PDT som behandlingsmetod för prostatacancer ger goda resultat med få biverkningar, kommenterar Johannes Swartling.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johannes Swartling, teknisk chef på SpectraCure, e-post: jsw@spectracure.com

Se även www.spectracure.se

SpectraCure bildades 2003 som ett startup-bolag från Lunds universitet och Lunds tekniska högskola. Bolaget är fokuserat på cancerbehandling med medicintekniska system med laserljuskällor som kopplas till cancertumören med införda optiska fibrer, i kombination med ett fotoreaktivt läkemedel. Metoden benämns interstitiell fotodynamisk tumörbehandling, förkortat PDT efter engelskans photodynamic therapy. Denna behandlingsmetod är lämplig för invärtes solida tumörer av olika slag, t.ex. i prostata och bukspottkörtel, men även andra typer som cancer i huvud- och halsområdet. www.spectracure.com

Bolagets aktie (kortnamn SPEC) handlas i segmentet Premier på Nasdaq First North Growth Market.
Certified Adviser är G&W Fondkommission, e-post: ca@gwkapital.se, telefon: +46(0) 8 503 000 50.